Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8.trinn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036550Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre to forskningsspørsmål:
1. Hvilke tegn på dybdelæring i lineære likninger kan observeres i elevers arbeid med modellering av praktiske situasjoner i algebraundervisning?
2. Hvordan kan modellering integreres i algebraundervisning for å legge til rette for elevers dybdelæring i lineære likninger på 8.trinn?
Da studien har til hensikt å forske på undervisning er læringssyn av betydning, og vi har valgt å plassere oss innunder det sosiokulturelle læringssynet. Videre bygger studien på et teoretisk rammeverk basert på definisjoner av algebra, samt likninger og hvordan dette kommer til uttrykk i skolen. I tillegg defineres matematisk modellering, hvor vi baserer oss på syklusene til Blum (2015) og Lamon (1998). Begrepet dybdelæring redegjøres for, og vi presenterer en egenutviklet tabell over kjennetegn på dybdelæring i lineære likninger.
Vi har gjennomført et undervisningsekseperiment i to 8. klasser, der vi introduserte begrepet modellering og arbeid med semi-modelleringsoppgaver. Med semi-modelleringsoppgaver mener vi oppgaver som tar utgangspunkt i et modelleringsproblem, men som er tatt med inn i klasserommet og tilpasset klasseromsaktivitet. Datainnsamling i studien ble gjort ved lyd- og videoopptak, samt elevarbeid.
Av resultat ser vi noen tegn til dybdelæring i lineære likninger etter vårt eksperiment, men vi savner at de bruker sin samlete kompetanse innenfor algebra til å løse mer komplekse oppgaver enn de er vant til. For å få til dette mener vi læreren må være svært bevisst sin rolle, at holdningene til både lærer og elev må arbeides med, samt at oppgavene og tidsbruk planlegges godt.