Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReid, David Alexander
dc.contributor.advisorReinhardtsen, Jorunn
dc.contributor.authorGalteland, Birgitte
dc.contributor.authorSandvand, Maria
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:41Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109991212:22725368
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036550
dc.description.abstractDenne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre to forskningsspørsmål: 1. Hvilke tegn på dybdelæring i lineære likninger kan observeres i elevers arbeid med modellering av praktiske situasjoner i algebraundervisning? 2. Hvordan kan modellering integreres i algebraundervisning for å legge til rette for elevers dybdelæring i lineære likninger på 8.trinn? Da studien har til hensikt å forske på undervisning er læringssyn av betydning, og vi har valgt å plassere oss innunder det sosiokulturelle læringssynet. Videre bygger studien på et teoretisk rammeverk basert på definisjoner av algebra, samt likninger og hvordan dette kommer til uttrykk i skolen. I tillegg defineres matematisk modellering, hvor vi baserer oss på syklusene til Blum (2015) og Lamon (1998). Begrepet dybdelæring redegjøres for, og vi presenterer en egenutviklet tabell over kjennetegn på dybdelæring i lineære likninger. Vi har gjennomført et undervisningsekseperiment i to 8. klasser, der vi introduserte begrepet modellering og arbeid med semi-modelleringsoppgaver. Med semi-modelleringsoppgaver mener vi oppgaver som tar utgangspunkt i et modelleringsproblem, men som er tatt med inn i klasserommet og tilpasset klasseromsaktivitet. Datainnsamling i studien ble gjort ved lyd- og videoopptak, samt elevarbeid. Av resultat ser vi noen tegn til dybdelæring i lineære likninger etter vårt eksperiment, men vi savner at de bruker sin samlete kompetanse innenfor algebra til å løse mer komplekse oppgaver enn de er vant til. For å få til dette mener vi læreren må være svært bevisst sin rolle, at holdningene til både lærer og elev må arbeides med, samt at oppgavene og tidsbruk planlegges godt.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleModelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8.trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel