Menneskerettigheter i nyere lærebøker i samfunnsfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3068249Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven viser at menneskerettigheter som tema i lærebøker blir presentert i hovedsak om menneskerettigheter, der det juridiske og rettslige perspektivet er i hovedfokus. Menneskerettigheter blir ansett som universelle og menneskelig medfødt av natur, men blir samtidig konstruert gjennom lover og konvensjoner, og i kampen mot krenkelser. Lærebøkene fokuserer lite på praktiseringen av menneskerettighetene, og legger ikke nok til rette for ressurser til å praktisere rettighetene innenfor temaet. Demokrati og medborgerskap er på den andre siden et overordnet tema som gjennomsyrer forskjellige deler av bøkene. Her er det fokus på refleksjon, kritisk tenking og individualisme, og innholdet blir dagsaktuelt og verdifylt for elevene. Ved refleksjon, kritisk tenking og praktiske eksempler gjennom demokrati og medborgerskap begrepet, kan elevene innhente nyttig kunnskap i hvordan å praktisk bruke, beskytte og bære menneskerettighetene.