Show simple item record

dc.contributor.advisorKari-Mette Walmann Hidle
dc.contributor.authorSolvik, Henrik
dc.contributor.authorIsaksen, Emil
dc.date.accessioned2023-05-16T16:23:15Z
dc.date.available2023-05-16T16:23:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:131036098:22424961
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068249
dc.description.abstractOppgaven viser at menneskerettigheter som tema i lærebøker blir presentert i hovedsak om menneskerettigheter, der det juridiske og rettslige perspektivet er i hovedfokus. Menneskerettigheter blir ansett som universelle og menneskelig medfødt av natur, men blir samtidig konstruert gjennom lover og konvensjoner, og i kampen mot krenkelser. Lærebøkene fokuserer lite på praktiseringen av menneskerettighetene, og legger ikke nok til rette for ressurser til å praktisere rettighetene innenfor temaet. Demokrati og medborgerskap er på den andre siden et overordnet tema som gjennomsyrer forskjellige deler av bøkene. Her er det fokus på refleksjon, kritisk tenking og individualisme, og innholdet blir dagsaktuelt og verdifylt for elevene. Ved refleksjon, kritisk tenking og praktiske eksempler gjennom demokrati og medborgerskap begrepet, kan elevene innhente nyttig kunnskap i hvordan å praktisk bruke, beskytte og bære menneskerettighetene.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMenneskerettigheter i nyere lærebøker i samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record