Master´s thesis in Didactics of Mathematics for Teachers, experience-based
Nye registreringer
-
Likningsomgrepet i lærebøker: Ein kvalitativ innhaldsanalyse som undersøkjer korleis tre lærebøker i matematikk på 7. trinn legg til rette for utvikling av eleven si forståing av likningsomgrepet
(Master thesis, 2024)Med utgangspunkt i at algebra er eit problemområde for norske elevar, gjennomfører denne masteroppgåva ein kvalitativ innhaldsanalyse for å undersøkja følgjande problemstilling: • Korleis legg tre lærebøker i matematikk ... -
Matematisk modellering i lærebøker og skriftlig eksamen på 10.trinn
(Master thesis, 2024)Mitt utgangspunkt for masterprosjektet var et ønske om å undersøke hvordan kjerneelementenes inntreden i læreplanen påvirker oppgaver gitt ved skriftlig eksamen i matematikk på 10.trinn. Underveis i arbeidet så jeg ... -
Elever på 10.trinn sin generaliseringskompetanse i møte med eksamensoppgave
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne studien ble elever på 10.trinns generaliseringskompetanse i møte med en gitt eksamensoppgave fra sentralt gitt eksamen i 2023 undersøkt. Formålet med studien var å undersøke hvordan elevene fikk vist ... -
Generalisering i lærebøker - Hvilke muligheter for å lære å generalisere matematiske sammenhenger finnes i lærebøker for 8. og 9.trinn fra to ulike forlag?
(Master thesis, 2024)Sammendrag I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse med henblikk på generalisering i totalt 4 lærebøker på 8. og 9.trinn laget etter Læreplan for Kunnskapsløftet 2020. Målet med ... -
Introduksjon av funksjoner i matematikkbøker på 8. trinn
(Master thesis, 2024)Sammendrag Funksjoner er et tema som mange elever syntes er krevende. Mange elever har også manglende forståelse for begrepet funksjoner. Elevene blander ofte representasjonene med selve funksjonen. I denne masteroppgaven ... -
Tenkende klasserom versus tradisjonelt klasserom
(Master thesis, 2024)I denne erfaringsbaserte masteroppgaven har jeg forsket på forskjeller mellom tradisjonelle klasserom og tenkende klasserom, med vekt på kommunikasjon, normer og elevenes problemløsningskompetanse. Jeg har brukt tidligere ... -
Læring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som ... -
Læring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som ... -
Modelleringsarbeid og motivasjon i matematikk En flerkasusstudie med 9.trinnselever
(Master thesis, 2024)Sammendrag Det har alltid vært viktig for meg som lærer å prøve å forstå hva det er som gir elever lyst til å jobbe med et fag. Teorier om motivasjon sier at her spiller både ytre og indre drivkrefter en viktig rolle. ... -
Variasjon og progresjon i representasjonsformer for brøk - En analyse av et læreverk for mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har jeg undersøkt brøkoppgaver i et læreverk for mellomtrinnet. Forskningsspørsmålene mine er todelt: Hvordan varierer læreverket Multi fra Gyldendal representasjonsformer innen ... -
Vurdering av modellering i læreplanen og eksamen etter LK20
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hva som ligger i modelleringsbegrepet i læreplanen og eksamensoppgaver og knytte dette opp mot vurdering. Matematisk modellering handler om å bruke matematikk for å løse ... -
Problemløsning og utforskning på eksamen i P-matte.
(Master thesis, 2024)I min masteroppgave har jeg undersøkt hvordan problemløsning og utforskning er representert på oppgavene gitt til skriftlig eksamen i fagene Matematikk 1P og Matematikk 2P. Dette er praktisk rettet matematikk på ... -
Kommunikasjon i samarbeid om rasjonale tall
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å få mer kunnskap om kommunikasjon i samarbeid blant flerspråklige matematikkelever, nærmere bestemt voksne deltakere som går på grunnskole. I likhet med andre prosessaspekter i matematikk ... -
Algoritmisk tenking og undervisningsmodellen PRIMM - Eit studium av algoritmisk tankegang hos elevar når dei programmerer i Scratch.
(Master thesis, 2023)Innføringa av LK20 hausten 2020, gir klare føringar på at algoritmisk tenking og programmering er ein del av kompetansen elevane skal inneha i framtida. Målet med denne studien er å sjå korleis algoritmisk tankegang kjem ... -
Multiple representasjoner av romfigurer og praktisk undervisningsopplegg Behandlinger og konverteringer - fra teori til praksis
(Master thesis, 2023)I dette masterstudiet lyssettes 9. trinn elevers praktiske gruppesamarbeid om multiple representasjoner av romfigurer. Fokus på elevers representasjonskompetanse finner vi igjen i både LK20, læreplan i matematikk (MAT01-05), ... -
Involvering i gruppearbeid
(Master thesis, 2023)Forskningsarbeidets formål er å undersøke hvordan elever arbeider i grupper med utforsking- og problemløsningsoppgaver. Gruppearbeid som undervisningsform stiller flere sosiale krav til deltakerne, som for eksempel å kunne ... -
Programmering og algoritmisk tenkning i matematikklærebøker for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2023)Programmering og algoritmisk tenkning ble innført i matematikk med de nye læreplanene i 2020. Hvordan dette implementeres i de nye lærebøkene er derfor en aktuell problemstilling. Denne studien undersøker hvordan programmering ... -
Programmering i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er programmering i matematikkfaget. Programmeringen har fått betydelig plass i faget etter at Fagfornyelsen trådte i kraft som ny læreplan høsten 2020. Dette medfører faglige og didaktiske ... -
Hvordan kan lærere skape motivasjon i matematikk gjennom formativ vurdering?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven forskes det på hvordan lærere kan skape motivasjon i matematikk gjennom formativ vurdering. Dette gjøres gjennom en aksjonsforskning med tre faser, og for å undersøke elevenes motivasjon i formative ... -
Implementering av programmering i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Ved innføring av ny læreplan LK20 er programmering kommet inn som en del av kompetansemålene i matematikk på i alle trinn i ungdomsskolen. Det er derfor interessant å undersøke i hvilken grad og hvordan matematikklærere ...