Multiple representasjoner av romfigurer og praktisk undervisningsopplegg Behandlinger og konverteringer - fra teori til praksis
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078321Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSammendrag
I dette masterstudiet lyssettes 9. trinn elevers praktiske gruppesamarbeid om multiple representasjoner av romfigurer. Fokus på elevers representasjonskompetanse finner vi igjen i både LK20, læreplan i matematikk (MAT01-05), nasjonale prøver og internasjonal forskning. Bakenforliggende årsak for valg av tema er opplevde forhenværende faglærererfaringer med elevers utfordringer innenfor temaet volum og overflate. Temaet er del av 9. trinns pensum og jeg har et personlig indre ønske om å endre innfallsvinkel i undervisningen for å støtte elevenes individuelle utvikling. Forskningsspørsmål er dermed formulert:
«Hva kjennetegner et utvalg elevers konseptuelle forståelse og praktisk undervisningsopplegg med fokus på multiple representasjoner innen romgeometri – og hvilke utfordringer tilknyttet individuell behandlings- og konverteringskompetanse synliggjøres i elevenes arbeidsprosess?»
Som delspørsmål belyser studiet hvordan man kan transformere en undervisningsmetode fra et tema til et annet òg hvordan man praktisk kan overføre teori om representasjonsregistre til praksis og anvende denne for å forstå elevers utfordringer. Valgte teorier vektlegger derfor spesifikt rammeverk for utvalg og dannelse av matematikkoppgaver, samt kjennetegn på kognitive krav og oppgaver som fremmer konseptuell forståelse. Videre utbroderes semiotiske systemer av ulike representasjoner og det ses nærmere på utfordringer tilknyttet transformasjoner innen valgt tema.
Anvendte metoder for å besvare forsknings- og delspørsmål har kvalitativ tilnærming og baserer seg på både pilotprosjekter, begrepskartlegging, deltakende observasjon og lydopptak av fokusgruppearbeid samt fokusgruppeintervju.
Kartlagte resultat kan implisere at elevgruppen utvider individuelt representasjonsrepetoar og profiterer på undervisningsmetodens tilnærming, og det fremkommer tegn på hvilke transformasjoner elevgruppen sliter mest med. Dessverre tilsier også resultatene at ikke alle i elevgruppen utnytter tildelt tid optimalt eller engasjerer seg for utfordringer i arbeidsprosessen. Undervisningsmetoden er dessuten en krevende prosess å orkestrere som faglærer alene i store klasser.