Department of Mathematical Sciences
Collections in this community
-
Master's theses in Mathematics [17]
MA503 -
Master's theses in Mathematics Education [158]
MA500, MA502
Recent Submissions
-
Approaches to Learning Mathematics: Preliminary Evidence of a Concise, Valid, and Reliable Instrument
(Peer reviewed; Journal article, 2023)We assess students’ approaches to learning mathematics not only to predict students’ learning outcomes but also for its crucial utilities in the teaching and learning process. These utilities range from evaluating effective ... -
The spirit of mathematical modelling – a philosophical study on the occasion of 50 years of mathematical modeling education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)We mark the 50th anniversary of mathematical modeling education by reviving the term the spirit of mathematical modeling (SoMM), which idealistically reflects core aspects of mathematical modeling. The basis of our analysis ... -
Job satisfaction of mathematics teachers: an empirical investigation to quantify the contributions of teacher self‑efficacy and teacher motivation to teach
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The shortage of mathematics teachers necessitates deliberate efforts to retain high-quality ones in many parts of the world. This puts teacher job satisfaction in the spotlight since satisfied teachers are likely to retain ... -
Kommunikasjon i samarbeid om rasjonale tall
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å få mer kunnskap om kommunikasjon i samarbeid blant flerspråklige matematikkelever, nærmere bestemt voksne deltakere som går på grunnskole. I likhet med andre prosessaspekter i matematikk ... -
Hva sier nyere undersøkelser om - Læreres kompetanse på matematikkvansker - Kartlegging av elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Ifølge ny læreplan LK20 skal matematikk blant annet forberede elevene på et arbeidsliv i utvikling ved å gi dem kompetanse i problemløsning og utforsking. Begrepet kompetanse er blitt fornyet i LK20, og kan defineres som ... -
Algoritmisk tenking og undervisningsmodellen PRIMM - Eit studium av algoritmisk tankegang hos elevar når dei programmerer i Scratch.
(Master thesis, 2023)Innføringa av LK20 hausten 2020, gir klare føringar på at algoritmisk tenking og programmering er ein del av kompetansen elevane skal inneha i framtida. Målet med denne studien er å sjå korleis algoritmisk tankegang kjem ... -
Multiple representasjoner av romfigurer og praktisk undervisningsopplegg Behandlinger og konverteringer - fra teori til praksis
(Master thesis, 2023)I dette masterstudiet lyssettes 9. trinn elevers praktiske gruppesamarbeid om multiple representasjoner av romfigurer. Fokus på elevers representasjonskompetanse finner vi igjen i både LK20, læreplan i matematikk (MAT01-05), ... -
Involvering i gruppearbeid
(Master thesis, 2023)Forskningsarbeidets formål er å undersøke hvordan elever arbeider i grupper med utforsking- og problemløsningsoppgaver. Gruppearbeid som undervisningsform stiller flere sosiale krav til deltakerne, som for eksempel å kunne ... -
Programmering og algoritmisk tenkning i matematikklærebøker for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2023)Programmering og algoritmisk tenkning ble innført i matematikk med de nye læreplanene i 2020. Hvordan dette implementeres i de nye lærebøkene er derfor en aktuell problemstilling. Denne studien undersøker hvordan programmering ... -
Konstruksjon av alternativ stokastisk gradientalgoritmen ved bruk av stokastisk analyse og optimal kontrollteori.
(Master thesis, 2023)Oppgaven viser at den stokastiske gradientalgoritmen med en minibatch størrelse r: x_(k+1) = x_k − η/r sum_(i=1)^n ∇f_i(x_k)1_δ(k+1)(i) konvergerer i fordeling, når læringsraten η → 0 mot løsningen av den stokastiske dif ... -
Variasjon i strømpriser
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å beskrive strømprisene som en stokastisk differensiallikning med mål om å utvikle modeller som skal representere disse prisene. Disse modellene vil gi oss innsikt i strømprisenes ... -
GPS-based math trails: a multiple case study on benefits and challenges.
(Master thesis, 2023)It is an undeniable fact that mathematics contributes tremendously to human activities. However, some students think of mathematics as boring and unrelated to the environment. Some students have expressed how mathematics ... -
En lærebokanalyse av hvordan de nye lærebøkene i matematikk R1, fra de tre store lærebokforlagene Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, legger til rette for at elevene skal kunne nå et utvalg av kompetansemålene som omhandler grenseverdi og derivasjon
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg gjort en innholdsanalyse av de nye lærebøkene i matematikk R1 som ble gitt ut i år 2021 i forbindelse med den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020. Forskningsspørsmålet for denne oppgaven er: ... -
En smågruppes arbeid med problemløsning i videregående skole. En studie av gruppas bruk av strategier og appropriering av ulike medierende verktøy i problemløsningsfasen.
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ case-studie som tar for seg en liten gruppe med elever fra andre året i videregående skole som jobber med problemløsning i matematikk. Studien belyser hvilke strategier og medierende verktøy disse ... -
Rough linear PDEs with discontinuous coefficients – existence of solutions via regularization by fractional Brownian motion
(Peer reviewed; Journal article, 2020)We consider two related linear PDE’s perturbed by a fractional Brownian motion. We allow the drift to be discontinuous, in which case the corresponding deterministic equation is ill-posed. However, the noise will be shown ... -
Exploring Realistic Mathematics Education in a Flipped Classroom Context at the Tertiary Level
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Flipped classroom (FC) pedagogical frameworks have recently gained considerable popularity, especially at secondary school levels. However, there are rich opportunities to explore FC at tertiary levels, but progress on the ... -
Analysis of relations between attitude towards mathematics, prior knowledge, self-efficacy, expected and actual grades in mathematics
(Chapter, 2022)The purpose of this study is to analyse relations between students’ attitude towards mathematics, prior knowledge, self-efficacy, expected grades, and performance in mathematics among 115 firstyear engineering students. ... -
The sine anecdote in Kovalevskaya’s memoirs
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In Sofya Vasilyevna Kovalevskaya’s memoirs there is a rather ambiguous story about how she came to understand trigonometric functions on her own as a teenager by reading the chapter on optics in Tyrtov’s elementary physics ... -
How are proof and proving conceptualized in mathematics curriculum documents in the USA and Japan?
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Only a few international comparative studies have reported on proof and proving in curriculum documents. This report proposes a method of comparing the meaning of proof-related words in two specific countries’ curriculum ... -
On Steady Solutions of a generalized Whitham equation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)