Department of Mathematical Sciences
Collections in this community
-
Master's theses in Mathematics [21]
MA503 -
Master's theses in Mathematics Education [158]
MA500, MA502
Recent Submissions
-
Risiko til porteføljer i kraftmarkedet
(Master thesis, 2024)Strømprisene har hatt dramatiske endringer de siste årene og temaet har vært hyppig diskutert. Strømprisen avhenger av mange forskjellige faktorer som gjøre det tilnærmet umulig å si sikkert hva de fremtidige prisene vil ... -
Likningsomgrepet i lærebøker: Ein kvalitativ innhaldsanalyse som undersøkjer korleis tre lærebøker i matematikk på 7. trinn legg til rette for utvikling av eleven si forståing av likningsomgrepet
(Master thesis, 2024)Med utgangspunkt i at algebra er eit problemområde for norske elevar, gjennomfører denne masteroppgåva ein kvalitativ innhaldsanalyse for å undersøkja følgjande problemstilling: • Korleis legg tre lærebøker i matematikk ... -
Matematisk modellering i lærebøker og skriftlig eksamen på 10.trinn
(Master thesis, 2024)Mitt utgangspunkt for masterprosjektet var et ønske om å undersøke hvordan kjerneelementenes inntreden i læreplanen påvirker oppgaver gitt ved skriftlig eksamen i matematikk på 10.trinn. Underveis i arbeidet så jeg ... -
Vurdering av modellering i læreplanen og eksamen etter LK20
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hva som ligger i modelleringsbegrepet i læreplanen og eksamensoppgaver og knytte dette opp mot vurdering. Matematisk modellering handler om å bruke matematikk for å løse ... -
Problemløsning og utforskning på eksamen i P-matte.
(Master thesis, 2024)I min masteroppgave har jeg undersøkt hvordan problemløsning og utforskning er representert på oppgavene gitt til skriftlig eksamen i fagene Matematikk 1P og Matematikk 2P. Dette er praktisk rettet matematikk på ... -
Åttendeklassingers forståelse av algebraiske likninger Et innblikk i to åttendeklassingers utvikling i forståelsen av hvordan man kan løse algebraiske likninger i en en-til-en-undervisningskontekst.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om hvordan to elever som går i 8. trinn utvikler forståelse for å løse algebraiske likninger. Studien som er gjort i denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie. Jeg har tatt utgangspunkt ... -
Variasjon og progresjon i representasjonsformer for brøk - En analyse av et læreverk for mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har jeg undersøkt brøkoppgaver i et læreverk for mellomtrinnet. Forskningsspørsmålene mine er todelt: Hvordan varierer læreverket Multi fra Gyldendal representasjonsformer innen ... -
Elever på 10.trinn sin generaliseringskompetanse i møte med eksamensoppgave
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne studien ble elever på 10.trinns generaliseringskompetanse i møte med en gitt eksamensoppgave fra sentralt gitt eksamen i 2023 undersøkt. Formålet med studien var å undersøke hvordan elevene fikk vist ... -
Generalisering i lærebøker - Hvilke muligheter for å lære å generalisere matematiske sammenhenger finnes i lærebøker for 8. og 9.trinn fra to ulike forlag?
(Master thesis, 2024)Sammendrag I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse med henblikk på generalisering i totalt 4 lærebøker på 8. og 9.trinn laget etter Læreplan for Kunnskapsløftet 2020. Målet med ... -
Introduksjon av funksjoner i matematikkbøker på 8. trinn
(Master thesis, 2024)Sammendrag Funksjoner er et tema som mange elever syntes er krevende. Mange elever har også manglende forståelse for begrepet funksjoner. Elevene blander ofte representasjonene med selve funksjonen. I denne masteroppgaven ... -
Tenkende klasserom versus tradisjonelt klasserom
(Master thesis, 2024)I denne erfaringsbaserte masteroppgaven har jeg forsket på forskjeller mellom tradisjonelle klasserom og tenkende klasserom, med vekt på kommunikasjon, normer og elevenes problemløsningskompetanse. Jeg har brukt tidligere ... -
Læring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som ... -
Læring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som ... -
Modelleringsarbeid og motivasjon i matematikk En flerkasusstudie med 9.trinnselever
(Master thesis, 2024)Sammendrag Det har alltid vært viktig for meg som lærer å prøve å forstå hva det er som gir elever lyst til å jobbe med et fag. Teorier om motivasjon sier at her spiller både ytre og indre drivkrefter en viktig rolle. ... -
TOULMIN ANALYSIS OF META-MATHEMATICAL ARGUMENTATION IN A JAPANESE GRADE 8 CLASSROOM
(Chapter, 2021)In this research report we aim to analyse argumentation at two levels, using the so-called Toulmin model. We examine the structure of the mathematical argumentation, as well as the nature of the meta-mathematical argumentation ... -
Mathematical Modelling and Inquiry-Based Mathematics Education
(Chapter; Peer reviewed, 2021)Mathematical modelling (MM) is a powerful tool used by scientists and engineers to solve important problems for humankind. MM opens many possibilities for inquiry and has been included in the PLATINUM project as one of the ... -
'Reasoning' in national curricula and standards
(Chapter; Peer reviewed, 2022)The differing meanings and usages of terms related to argumentation and proof have been discussed in the literature and related to differences in language (e.g., Sekiguchi & Miyazaki, 2000), professional context (e.g., ... -
Forms of epistemic feedback
(Chapter, 2022)Feedback in a digital learning system has two functions, a pragmatic and an epistemic one. In previous papers, we were concerned with the pragmatic function, showing how digital feedback initiates acting with the system ... -
The modelling cycle as analytic research tool and how it can be enriched beyond the cognitive dimension
(Chapter, 2022)The modelling cycle is a theoretical construct frequently applied in research studies on mathematical modelling. On the one hand, the modelling cycle highlights essential aspects of modelling, which makes it a tool for ... -
Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education
(Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning;, Book, 2022)This volume presents Nordic mathematics education research, which will be presented at the Ninth Nordic Conference on Mathematics Education, NORMA 20, in Oslo, Norway, in June 2021. The theme of NORMA 20 regards what it ...