Problemløsning og utforskning på eksamen i P-matte.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140952Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
I min masteroppgave har jeg undersøkt hvordan problemløsning og utforskning er representert på oppgavene gitt til skriftlig eksamen i fagene Matematikk 1P og Matematikk 2P. Dette er praktisk rettet matematikk på studieforberedende linjer på videregående skole. Forskingsspørsmålet mitt er:Hvordan legger eksamenssettene i P-matte til rette for at elevene skal få vist sin kompetanse innen utforskning og problemløsning?Bakgrunnen for å velge dette temaet er at jeg mener det er viktig at det er en sammenheng mellom det som står i læreplanene i fagene og det elevene faktisk blir testet i på eksamen. I tillegg er utforskning og problemløsning trukket fram som viktige kompetanser som det er viktig å beherske i et samfunn som stadig er i utvikling. Selve studien ble gjennomført som en kvalitativ innholdsanalyse, der jeg først gjennomførte en litterærstudie der jeg definerte hva som menes med kompetanse, utforskning og problemløsing i matematikk. Videre brukte jeg disse definisjonene til å sette kriterier for hvordan jeg skulle kategorisere oppgavene. Her delte jeg inn problemløsning etter hvilke strategier man kan bruke for å løse problemet, og utforskning ble delt inn etter type av utforskende oppgave. Datagrunnlaget besto av alle eksamenssettene som til nå er laget med bakgrunn i gjeldende læreplan fra 2020, med andre ord ble dette en totalanalyse av eksamensoppgavene i Matematikk 1P og Matematikk 2P. Til slutt gjennomførte jeg en opptelling av de ulike kriteriene for å svare på forskningsspørsmålet. Resultatet av studien viser at både problemløsning og utforskning er godt representert på oppgavene elevene får til eksamen. Derimot er det store forskjeller i hvilke problemløsningsstrategier som er representert. Det samme gjelder for utforskning, der det er noen typer av oppgaver som er foretrukket på sentralt gitt skriftlig eksamen.