dc.contributor.advisor | Larson, Niclas | |
dc.contributor.author | Østmoløkken, Lena Kristin | |
dc.date.accessioned | 2024-07-13T16:23:30Z | |
dc.date.available | 2024-07-13T16:23:30Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:229824902:101121429 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3140952 | |
dc.description.abstract | I min masteroppgave har jeg undersøkt hvordan problemløsning og utforskning er representert på oppgavene gitt til skriftlig eksamen i fagene Matematikk 1P og Matematikk 2P. Dette er praktisk rettet matematikk på studieforberedende linjer på videregående skole. Forskingsspørsmålet mitt er:
Hvordan legger eksamenssettene i P-matte til rette for at elevene skal få vist sin kompetanse innen utforskning og problemløsning?
Bakgrunnen for å velge dette temaet er at jeg mener det er viktig at det er en sammenheng mellom det som står i læreplanene i fagene og det elevene faktisk blir testet i på eksamen. I tillegg er utforskning og problemløsning trukket fram som viktige kompetanser som det er viktig å beherske i et samfunn som stadig er i utvikling.
Selve studien ble gjennomført som en kvalitativ innholdsanalyse, der jeg først gjennomførte en litterærstudie der jeg definerte hva som menes med kompetanse, utforskning og problemløsing i matematikk. Videre brukte jeg disse definisjonene til å sette kriterier for hvordan jeg skulle kategorisere oppgavene. Her delte jeg inn problemløsning etter hvilke strategier man kan bruke for å løse problemet, og utforskning ble delt inn etter type av utforskende oppgave. Datagrunnlaget besto av alle eksamenssettene som til nå er laget med bakgrunn i gjeldende læreplan fra 2020, med andre ord ble dette en totalanalyse av eksamensoppgavene i Matematikk 1P og Matematikk 2P. Til slutt gjennomførte jeg en opptelling av de ulike kriteriene for å svare på forskningsspørsmålet.
Resultatet av studien viser at både problemløsning og utforskning er godt representert på oppgavene elevene får til eksamen. Derimot er det store forskjeller i hvilke problemløsningsstrategier som er representert. Det samme gjelder for utforskning, der det er noen typer av oppgaver som er foretrukket på sentralt gitt skriftlig eksamen. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | Problemløsning og utforskning på eksamen i P-matte. | |
dc.type | Master thesis | |