Kommunikasjon i samarbeid om rasjonale tall
Abstract
Formålet med denne studien er å få mer kunnskap om kommunikasjon i samarbeid blant flerspråklige matematikkelever, nærmere bestemt voksne deltakere som går på grunnskole. I likhet med andre prosessaspekter i matematikk er matematisk kommunikasjon både et mål og et middel i læringen, ettersom elevene skal lære å kommunisere matematisk og lære matematikk ved å kommunisere. Forskningsspørsmålet er hvilke kommunikasjonsmønstre som kan observeres i gruppearbeid når flerspråklige voksne kommuniserer om representasjoner av rasjonale tall.
For å svare på dette ble det gjennomført en intervensjon med en klasse flerspråklige voksne, ved å bruke Swans (2008) idé om skjema med representasjoner, i dette tilfellet i forhold til rasjonale tall. Data ble generert med en kvalitativ tilnærming inspirert av kasus-studie-metodikk. Datamaterialet består av deltakende observasjon av hele klassen i arbeid med oppgavene om representasjoner av rasjonale tall, av videoopptak av en gruppe deltakere (fokusgruppen) som jobber med oppgavene, og av kvalitative «stimulated-recall» intervjuer av hvert av medlemmene i fokusgruppen. Kommunikasjonsflyten i fokusgruppen ble analysert med et verktøy utviklet av Sfard og Kieran (2001a) og innholdet i kommunikasjonen ved hjelp av tidligere studier om vanlige misoppfatninger knyttet til rasjonale tall.
Studien konkluderer med at selv om deltakerne bruker tiden i gruppen til å arbeid med oppgavene og snakke om dem, utvikler de ikke sin kommunikative ferdighet i matematikk eller sin forståelse av rasjonale tall gjennom det som skjer i gruppearbeidet. Deltakerne har betydelige vanskeligheter med rasjonale tall, og kommunikasjonen i fokusgruppen avhenger av om det er uenigheter og matematiske utfordringer i gruppen, eller om de raskt blir enige om en løsning. I begge tilfeller er resultatene imidlertid ikke forklart på matematisk akseptable måter, og deltakerne har problemer med å forstå og akseptere hverandres forklaringer.
Resultatet av studien tyder på at lærerens rolle er avgjørende når deltakerne skal samarbeide, både som veileder i gruppearbeid, i felles samtale som oppsummerer resultatene og for å gi deltakerne mulighet til å lære hva som er forventet av en akseptabel matematisk forklaring.