Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkott, Jeppe
dc.contributor.advisorWiik, Anders
dc.contributor.authorBjelland, Marie Helvig
dc.date.accessioned2023-09-05T16:23:13Z
dc.date.available2023-09-05T16:23:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765764:68365045
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087613
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å få mer kunnskap om kommunikasjon i samarbeid blant flerspråklige matematikkelever, nærmere bestemt voksne deltakere som går på grunnskole. I likhet med andre prosessaspekter i matematikk er matematisk kommunikasjon både et mål og et middel i læringen, ettersom elevene skal lære å kommunisere matematisk og lære matematikk ved å kommunisere. Forskningsspørsmålet er hvilke kommunikasjonsmønstre som kan observeres i gruppearbeid når flerspråklige voksne kommuniserer om representasjoner av rasjonale tall. For å svare på dette ble det gjennomført en intervensjon med en klasse flerspråklige voksne, ved å bruke Swans (2008) idé om skjema med representasjoner, i dette tilfellet i forhold til rasjonale tall. Data ble generert med en kvalitativ tilnærming inspirert av kasus-studie-metodikk. Datamaterialet består av deltakende observasjon av hele klassen i arbeid med oppgavene om representasjoner av rasjonale tall, av videoopptak av en gruppe deltakere (fokusgruppen) som jobber med oppgavene, og av kvalitative «stimulated-recall» intervjuer av hvert av medlemmene i fokusgruppen. Kommunikasjonsflyten i fokusgruppen ble analysert med et verktøy utviklet av Sfard og Kieran (2001a) og innholdet i kommunikasjonen ved hjelp av tidligere studier om vanlige misoppfatninger knyttet til rasjonale tall. Studien konkluderer med at selv om deltakerne bruker tiden i gruppen til å arbeid med oppgavene og snakke om dem, utvikler de ikke sin kommunikative ferdighet i matematikk eller sin forståelse av rasjonale tall gjennom det som skjer i gruppearbeidet. Deltakerne har betydelige vanskeligheter med rasjonale tall, og kommunikasjonen i fokusgruppen avhenger av om det er uenigheter og matematiske utfordringer i gruppen, eller om de raskt blir enige om en løsning. I begge tilfeller er resultatene imidlertid ikke forklart på matematisk akseptable måter, og deltakerne har problemer med å forstå og akseptere hverandres forklaringer. Resultatet av studien tyder på at lærerens rolle er avgjørende når deltakerne skal samarbeide, både som veileder i gruppearbeid, i felles samtale som oppsummerer resultatene og for å gi deltakerne mulighet til å lære hva som er forventet av en akseptabel matematisk forklaring.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKommunikasjon i samarbeid om rasjonale tall
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel