Implementering av programmering i matematikkfaget
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3020314Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSammendrag
Ved innføring av ny læreplan LK20 er programmering kommet inn som en del av kompetansemålene i matematikk på i alle trinn i ungdomsskolen. Det er derfor interessant å undersøke i hvilken grad og hvordan matematikklærere er kommet i gang med implementering av programmering i matematikkfaget vel et år etter innføringen av ny læreplan. Denne studien handler om i hvilken grad og hvordan matematikklærere på ungdomstrinnet har implementert programmering i matematikkfaget. Den gir eksempler på hvilke pedagogiske muligheter programmering i matematikkfaget lærerne har erfart, og hvilke utfordringer disse lærerne har støtt på i dette arbeidet. Forskningsspørsmålene til denne studien er:Hvordan har noen matematikklærere i ungdomsskolen implementert programmering i matematikkundervisningen? og Hvilke utfordringer møter matematikklærere i implementeringen av programmering i matematikkfaget?Dette er en case-studie, med kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ forskning. Den kvantitative delen er en elektronisk spørreundersøkelse sendt til alle som underviser i matematikk i en kommune. Undersøkelsen gir svar på hvilke lærere som har startet med programmering i matematikkfaget, hvordan de har gjort det, og hvorfor noen ikke er kommet i gang med programmering i matematikkfaget. Spørreundersøkelsen er utgangspunkt for intervjuene. Det er foretatt intervju med fire lærere ved hjelp av lydopptak som er transkribert. Intervjuene hadde en semistrukturell form med kombinasjon av forberedte spørsmål og oppfølgingsspørsmål. Resultatene viser at mange lærere ikke er kommet i gang med programmering i matematikkfaget ennå. Den største utfordringen her er manglende programmeringskompetanse hos lærerne. De som er kommet i gang med programmering i matematikkfaget, ser en del pedagogiske muligheter: - for mer variert undervisning, mer virkelighetsnære og åpne oppgaver og større rom for tverrfaglighet og kommunikasjon. De største utfordringene er tid, klassestørrelse og ulik kompetanse hos elever og lærere. Det teoretiske rammeverket handler om TPACK, matematisk kompetanse, pedagogiske muligheter i teknologirike klasserom og programmering i matematikkfaget. Denne teorien er med på å belyse forskningsspørsmålene og drøfte resultatene.