Blar i Master's theses in Education på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 208
-
Lærerens danningsforståelse i undervisning med bærbar PC : en kvalitativ undersøkelse av danningsforståelse i videregående skole
(Master thesis, 2011)IKT-satsning i skolen har vært stor de senere årene. I løpet av skoleåret 2009/2010 sørget Vest-Agder fylkeskommune for at alle elever i videregående skole fikk sin egen bærbare PC. Denne satsningen på teknologi har, ... -
Fra medbevegelse til medfølelse : subjektivitetsdannelsens kroppslige fundament og dens etiske dimensjon i tidlig barndom i lys av Maurice Merleau-Ponty- med mulige pedagogiske implikasjoner
(Master thesis, 2011)Målet med denne teoretiske undersøkelsen er å forstå dannelsesprosessens kroppslige fundament i tidlig barndom – med særskilt henblikk på individets etiske disposisjoner. Ved hjelp av kroppslighetsteori i en fenomenologisk ... -
På eget ansvar?
(Master thesis, 2012) -
Vurderingens kunst : en diskusjon om vurdering som læring i dramafaget
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av to dramalærere om deres tanker, handlinger og erfaringer med vurdering i dramafaget i den videregående opplæringen. Jeg tar utgangspunkt i vurder ... -
"Dette har ingen spurt oss om før" : en studie på læringsmiljø, sett fra elevperspektiv
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg læringsmiljø og elevperspektiv på dette. Gjennom metoden fokusgrupper har elever ved en ungdomsskole blitt intervjuet om eget læringsmiljø. Elevperspektivet har så blitt sammenliknet med teori ... -
Forebygging av frafall i videregående skole : hvordan er tidligere elever sine erfaringer med rådgivning og frafall i videregående skole, og hva kunne rådgiveren gjort annerledes?
(Master thesis, 2012)I dag har den videregående skole store utfordringer med å få flest mulig av elevene til å fullføre videregående opplæring, dette vil si og oppnå studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Det er flere elever som avslutter ... -
Fra pøbel til skolelys og fra skolelys til lei : endringsprosesser mellom anti-skolske og pro-skolske maskulinitetskonstruksjoner blant gutter i videregående skole
(Master thesis, 2012)I den senere tid har det vært en økende grad av forskning rundt elever med anti-skolske holdninger i skolen, samt noe forskning også rundt elever med pro-skolske holdninger. Målet med denne oppgaven er å fokusere på ... -
Innvandrere og høyere utdanning, en annen side av historie : en kvalitativ undersøkelse om innvandrere som har valgt å ta høyere utdanning i Norge, deres forklaring av valget og forventningene de har til valget
(Master thesis, 2012)Diskusjonen om innvandrere i Norge øker bestandig i det offentlige rom, lav deltakelse og lite engasjement fra innvandreres side, er det som kan sies oppsummerer diskusjonen. Målet med denne undersøkelsen har vært først ... -
Hold min hånd, men slipp den i tide : studenter og hjelpeapparatets erfaringer, om utfordringer psykiske lidelser medfører i studiehverdagen
(Master thesis, 2012)I en rapport fra NIFU STEP, i 2010, kommer det frem at det i løpet av de siste 10 årene, har vært et økt fokus på at personer i underrepresenterte grupper, skal kunne ta høyere utdanning, på lik linje med alle andre i vårt ... -
Kaos før ankomst? : foreldres opplevelse av utfordringer i forhold til adoptivbarn med diagnosen reactive attachment disorder (RAD)
(Master thesis, 2012)Målet med denne undersøkelsen er å belyse utfordringer knyttet opp mot tap av tilknytning i tidlige barneår hos adoptivbarn, og konsekvensene av dette tapet i de nye familiene de nå lever i. Gjennom forskning og empirisk ... -
Jeg vil, jeg vil, men får jeg slippe til? : en studie av frafall i videregående opplæring med fokus på avbruddsprosessen til ungdom som opplevde avbrudd i fagopplæringen etter videregående trinn 2
(Master thesis, 2012)Frafall i videregående opplæring har vært stort i mange år, særlig innen yrkesfaglige utdanningsprogram. Samtidig medfører frafall betydelige, negative konsekvenser både for enkeltpersoner og samfunnet forøvrig. Avbrudd ... -
"The Second step program vs. the Be Together program" : a comparative analysis on the second step program and the pilot program Be Together
(Master thesis, 2012)Background. The Second Step program has been around since 2001. In 2011 a new program was introduced to a selective number of kindergartens in West and East Agder in the South of Norway, the Be Together program. The two ... -
Lærernes oppfatning av innagerende og utagerende atferdsvansker blant jenter : en kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2012)I dagens skole er det mange elever som strever med atferdsvansker og AD/HD problematikk. Lærerens jobb består blant annet av å hjelpe disse elevene på en best mulig måte. Nyere forskning antyder at jenter er en undervurdert ... -
Lærernes vurdering - et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende?
(Master thesis, 2012)Lærernes vurdering – et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende? er en kvalitativ studie av tre lærere om deres erfaring med vurdering av egen praksis. Jeg forstår lærernes vurdering av egen praksis som en ... -
"Nå er jeg ikke bare en boms, jeg er en boms med et formål" : Axel Honneths teori om anerkjennelse som motivasjon til selvrealisering blant hjemløse og sosialt utsatte
(Master thesis, 2012)This text is an ethnographic study of recognition as motivation to self-realization among the homeless and socially vulnerable. It is based on Axel Honneth's theory of recognition, where an interaction in the recognition ... -
Sammenhengen mellom læringsmiljø, nærmiljø og tiltak : en intervjuundersøkelse i to skoler
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar for seg de tre begrepene læringsmiljø, nærmiljø og tiltak. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer foretatt på to ulike skoler i samme kommune. Det er foretatt intervjuer av både lærere og rektorene ... -
Inkludering av elever med dokumentert fravær : en empirisk undersøkelse om skoleledere og læreres arbeid med å inkludere elever med langvarig sykefravær
(Master thesis, 2013)Undersøkelsens formål har vært å se på sentrale sider ved inkluderingsbegrepet og knytte det til samarbeid som en forutsetning for å finne gode løsninger for elevene i den aktuelle gruppen. Den peker spesielt på forholdet ... -
Osloskoleflyktningen - Nasjonale prøvers samarbeidsagent : en kvalitativ undersøkelse av skoleledere og læreres samarbeid rundt nasjonale prøver ved to skoler i Aust-Agder
(Master thesis, 2013)I flere rapporter er det kommet frem at arbeidet med nasjonale prøver synes utfordrende for både skoleledelse og lærere. Dette er en kvalitativ undersøkelse som ser på; hvordan det samarbeides om nasjonale prøver ved to ... -
Et inkluderende miljø i en flerkulturell klasse : et fokus på lærerens ansvar og oppgaver
(Master thesis, 2013)A theoretical essay that aims to focus on the teacher's responsibilities and tasks in accordance to inclusion in a multicultural classroom, using the texts of John Dewey and Theodor Adorno. It is argued in this paper that ... -
Kjønnstradisjonelle valg i yrkesfaglig opplæring : en studie av kjønnsforståelser og holdninger til likestilling hos yrkesfagelever på Agder
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien har vært å få en forståelse av tenkemåter og holdninger til likestilling hos elever som har valgt kjønnstradisjonell yrkesfaglig opplæring på Agder. Dette ønsket jeg å belyse i forbindelse med ...