Blar i Master's theses in Education på tittel
Viser treff 137-156 av 208
-
#Makeadifference : A thesis exploring motivations and purpose for social media use within Norwegian Citizen Initiatives for Global Solidarity
(Master thesis, 2021)This thesis explores motivations and purpose for social media use within nine Norwegian Citizen Initiatives for Global Solidarity (CIGS). There is little research about these small development actors in Norway and especially ... -
«Man må jo kunne si ifra om produktet er bra eller dårlig liksom...» : En kvalitativ studie om studentmedvirkning i studier på universitetsnivå
(Master thesis, 2019)Prinsippet om studentmedvirkning er lovfestet i Lov om universiteter og høyskoler og nedfelt i ulike sentrale og lokale forskrifter. Dette viser at politikere og ledere mener at studenter bør ha medvirkning på saker i ... -
Medarbeidersamtalens funksjon i arbeidslivet : et læringsperspektiv
(Master thesis, 2007)Læring kan deles inn i to typer, hvor den ene er den læringen som foregår i sosiale sammenhenger når lærende kommuniserer med hverandre og den andre typen er den personlige læringen som foregår i det kognitive apparatet ... -
Meglernøytralitet : i hvilke situasjoner utfordres meglernøytraliteten?
(Master thesis, 2007)Oppgavens tema er konfliktløsning og megling som metode for å løse konflikter. Jeg har rettet søkelyset mot meglerrollen og utfordringer knyttet til megleren som nøytral tredjepart i en konflikt. Min problemstilling er: ... -
Mellom tallene : en fortolkende tilnærming til en surveyundersøkelse om detnasjonale kvalitetsvurderingssystemet (NKVS)
(Master thesis, 2008)Oppgaven tar utgangspunkt i en survey rettet mot lærere i videregående skole, gjennomført i forbindelse med en evaluering av Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet (NKVS) som ble foretatt i 2006. Formålet med oppgaven ... -
«Men dere øver på det hjemme?» : realiseringen av det delte oppdragermandat: en fortolkende studie av kommunikativ praksis i barnehagens foreldresamtaler
(Master thesis, 2016)Det primære pedagogiske mandat, hovedansvaret for barnas oppdragelse, ligger hos foreldrene (Evenshaug & Hallen, 1997). Samtidig skal barnehagen i samarbeid med hjemmet «fremme læring og danning som grunnlag for allsidig ... -
Meningsskaping i endringsprosesser – et didaktisk bidrag
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til innsikt og forståelse omkring benyttelse av didaktikk innenfor organisasjoner. Dette gjøres ved å besvare oppgavens problemstilling: «Hvordan kan ledere legge til rette ... -
Mentor for nyutdannede allmennlærere- hvem får jobben?
(Master thesis, 2010)Med bakgrunn i hvordan enhetslederne beskrev og vurderte mentoroppgaven, mentorens egenskaper, utvelgelse av mentorer og det de hadde å tilby mentorer, var utgangspunktet for denne oppgaven å vurdere hva som ligger til ... -
Mestring er først og fremst en prosess : en kvalitativ undersøkelse av pedagogers forståelse av mestringsbegrepet og tilrettelegging for mestring i ulike pedagogiske kontekster
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse hvordan pedagoger konstruerer sin forståelse av mestring på tvers av ulike profesjonelle kontekster. Samtidig har det vært viktig å utforske hvordan deltakerne i undersøkelsen ... -
Motivasjon i lærlingtiden
(Master thesis, 2022)Dette studie har hatt som mål å bidra til større innsikt i hvordan minoritetsspråklige lærlinger opplever egen motivasjon i lærlingtiden i lys av selvbestemmelsesteori. Studien inneholder opplevelser, erfaringer og ... -
Møter mellom brukere og profesjonelle : en analyse av hvilke forhold som kan bidra til å skape det gode profesjonelle møtet
(Master thesis, 2008)Behovet for å bli sett, møtt og respektert ser ut til å være et av de viktigste forhold som bidrar til å skape det gode profesjonelle møtet mellom en bruker og en hjelper. Dette kommer fram i undersøkelsen som er gjengitt ... -
"Nå er jeg ikke bare en boms, jeg er en boms med et formål" : Axel Honneths teori om anerkjennelse som motivasjon til selvrealisering blant hjemløse og sosialt utsatte
(Master thesis, 2012)This text is an ethnographic study of recognition as motivation to self-realization among the homeless and socially vulnerable. It is based on Axel Honneth's theory of recognition, where an interaction in the recognition ... -
”Når lyset i øynene deres slukker ned, da er motet borte” : en kvalitativ studie om grunnskolelæreres tilrettelegging for at elever som opplever spesifikke lesevansker skal lære å ta i bruk leseforståelsesstrategier
(Master thesis, 2016)Denne forskningsstudien tematiserer hvordan lærere i grunnskolen kan tilrettelegge for læring av leseforståelsesstrategier for elever som opplever spesifikke lesevansker. For å utvikle kunnskap om denne pedagogiske ... -
Norske lærere i møte med minoritetsforeldre : En kvalitativ studie av norske kontaktlæreres skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse med et fenomenologisk perspektiv som tar utgangspunkt i temaet skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan norske ... -
«Og så er det disse formelle kravene alt skal settes inn i og måles opp mot» En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere i ungdomsskolens synspunkter på vurderingsgrunnlaget i kroppsøvingsfaget etter revidering av læreplanen i 2012, med særlig fokus på innsats, fair play og bruk av testresultater.
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien er å belyse hvilke synspunkter kroppsøvingslærere i ungdomsskolen har på vurdering i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for undersøkelsen er at det i 2012 ble foretatt endringer i fagets læreplan ... -
Om å gripe og å begripe
(Master thesis, 2022)Innenfor restaurant- og matfagene er sensorikk et sentralt verktøy for å utvikle, tilberede og servere innbydende mat og drikke. Sensorikk er læren om hva vi kan oppleve med sansene våre (Rødbotten, 2015). Med Kunnskapsløftet ... -
Omorganisering i PP-tjenesten og arbeidsmotivasjon
(Master thesis, 2022)Hovedtema for denne mastergradavhandlingen er omorganisering i PP-tjenesten (PPT) og arbeidsmotivasjon. Formålet med studien er å oppnå kunnskap om individuelle erfaringer fra ansatte i PP-tjenesten Sør, som har stått midt ... -
Oppdag meg! : en undersøkelse om læreres kunnskap om seksuelle overgrepmot barn
(Master thesis, 2008)Denne oppgaven beskriver en kvalitativ undersøkelse som tar for seg temaet seksuelle overgrep mot barn. Oppgavens overordnede problemstilling er ”Hvilke kunnskaper er nødvendig for at lærere skal kunne oppdage barn som ... -
Oppdragelsessyn i endring? : En komparativ studie av populære oppdragelsesbøker utgitt i Norge i perioden 1950-2000
(Master thesis, 2017)The topic of this assignment is to study if the view of parenting has changed in Norway. There have been many discussions about parenting and what it entails. This study is limited to popular books that have been released ...