• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Når lyset i øynene deres slukker ned, da er motet borte” : en kvalitativ studie om grunnskolelæreres tilrettelegging for at elever som opplever spesifikke lesevansker skal lære å ta i bruk leseforståelsesstrategier

Valle, Jørgen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Valle, Jørgen.pdf (1.236Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2414497
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Education [183]
Sammendrag
Denne forskningsstudien tematiserer hvordan lærere i grunnskolen kan tilrettelegge for læring

av leseforståelsesstrategier for elever som opplever spesifikke lesevansker. For å utvikle

kunnskap om denne pedagogiske utfordringen, ble det gjennomført kvalitative intervjuer med

fem lærere som arbeider i grunnskolen. Med en konstruktivistisk tilnærming er kunnskapen

som har blitt utviklet i arbeidet med studien derfor konstruert gjennom fortolkning av

intervjupersonenes beskrivelser. Intervjutekstene har blitt tolket i lys av tidligere forskning og

det teoretiske rammeverket bestående av et sosiokulturelt perspektiv på læring. Dette har

gjennom arbeidet med analysen ført til forskningsstudiens resultater.

Lærerne beskriver en opplæring hvor det arbeides med de tekniske sidene ved lesing

med avkoding og leseflyt, og særlig på barnetrinnet er dette fremtredende. Lærerne som til

daglig underviser eldre elever på mellom- og ungdomstrinn forteller om et økende innslag av

leseforståelsesstrategier i opplæringen. Denne tendensen kan forklares med et økt behov for

strategisk lesing av mer krevende tekster. Disse lærerne erfarer også en økende risiko for

elevers lave forventning om å mestre lesing. Opplæringen organiseres ofte i mindre grupper,

og det benyttes ofte opplest tekst.

Lærerne erfarer at elever som opplever spesifikke lesevansker har stort behov for å

lære leseforståelsesstrategier, og dette realiseres gjennom en tilpasning av tekster og et

systematisk arbeid med lesing. Lærerne vektlegger at leseforståelsesstrategiene ikke bør forbli

tekniske prosedyrer som elevene utøver, og strategiene må derfor oppleves som meningsfulle.

Leseforståelsesstrategiene kan bidra til mestring og et økt mot i arbeidet med skrevne tekster.

Lærernes rolle i denne tilretteleggingen innebærer å støtte elevene med intensiv

modellering og veiledning, og det er viktig for lærerne å påpeke elevenes mestring i

benyttelsen av leseforståelsesstrategiene. Lærerens rolle løftes frem som avgjørende for i

hvilken grad elevene skal utvikle seg som strategiske lesere.

Som en del av studien ble det etterspurt hvordan lærerne involverer elevenes foreldre i

dette arbeidet. Lærerne involverer foreldre gjennom å gi informasjon om hva en strategisk

leser foretar seg i møtet med skrevne tekster, og lærerne er bevisste de potensielt negative

erfaringene som foreldre selv kan ha med skole og utdanning. Det informeres også om hvilke

utfordringer elever som opplever spesifikke lesevansker kan erfare, og på denne måten

forsøkes det å bistå foreldre i deres støtte til egne barns læring av leseforståelsesstrategier
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit