Norske lærere i møte med minoritetsforeldre : En kvalitativ studie av norske kontaktlæreres skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i ungdomsskolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2632508Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse med et fenomenologisk perspektiv som tar utgangspunkt i temaet skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan norske kontaktlærere på ungdomsskolen oppleverarbeidet med å utvikle et godt skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre. Med utgangspunkt i dette omhandler oppgaven følgende problemstilling: «Hvordan opplever norske ungdomsskolelærere arbeidet med å utvikle et godt skole-hjem samarbeid medminoritetsspråklige foreldre?» Problemstillingen er videre avgrenset til to forskningsspørsmål: «Hvordan arbeider lærere med kommunikasjonen for å utvikle et godt skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre?» og «Hvordan arbeider lærere med relasjonen for å utvikle et godt skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre?». For å besvare forskningsspørsmålene vil læreres opplevelser, refleksjoner og praksiserfaringer stå i fokus. Studiens datamateriale er samlet inn gjennom fire kvalitative og semistrukturerte forskningsintervjuer. Utvalget består av fire norske kontaktlærere fra to forskjellige ungdomsskoler i Norge.Hovedfunnene i oppgaven viser at lærerinformantene både er opptatt av å arbeide med kommunikasjonenog relasjonenfor å utvikle et godt skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre, men at relasjonen har en mer langvarig og overordnet betydning. Ut fra funnene fremkommer det at lærernes arbeid med kommunikasjonen både innebærer en skriftlig og muntlig informasjonsutveksling, men hvor den muntlige kommunikasjonen lettere vil bidra til en gjensidig forståelse i foreldresamarbeidet. I funnene vektlegges også ulike verbale og ikke-verbale tilrettelegginger og tilpasninger for å bedre kommunikasjonen og øke minoritetsforeldrenes deltakelse i samarbeidet. Relasjonsarbeidet innebærer først og fremst å utvikle et kjennskap til minoritetsforeldrene, men handler også om å vise tillit, respekt og tilrettelegge for medvirkning. Betydningen av en god relasjon fremheves som ekstra viktig i utfordrende situasjoner. Funnene tyder på at kommunikasjons-og relasjonsarbeidet vil være viktig for å nå målet med foreldresamarbeidet, nemlig å sikre barnets faglige og sosiale læring og utvikling. Med utgangspunkt i et norsk samfunn som blir stadig blir mer flerkulturelt, kan oppgaven muligens være med på å belyse og bidra til en økt bevissthet rundt den aktuelle tematikken skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2019