Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaaland, Maria
dc.date.accessioned2019-12-10T13:26:23Z
dc.date.available2019-12-10T13:26:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2632508
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse med et fenomenologisk perspektiv som tar utgangspunkt i temaet skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan norske kontaktlærere på ungdomsskolen oppleverarbeidet med å utvikle et godt skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre. Med utgangspunkt i dette omhandler oppgaven følgende problemstilling: «Hvordan opplever norske ungdomsskolelærere arbeidet med å utvikle et godt skole-hjem samarbeid medminoritetsspråklige foreldre?» Problemstillingen er videre avgrenset til to forskningsspørsmål: «Hvordan arbeider lærere med kommunikasjonen for å utvikle et godt skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre?» og «Hvordan arbeider lærere med relasjonen for å utvikle et godt skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre?». For å besvare forskningsspørsmålene vil læreres opplevelser, refleksjoner og praksiserfaringer stå i fokus. Studiens datamateriale er samlet inn gjennom fire kvalitative og semistrukturerte forskningsintervjuer. Utvalget består av fire norske kontaktlærere fra to forskjellige ungdomsskoler i Norge.Hovedfunnene i oppgaven viser at lærerinformantene både er opptatt av å arbeide med kommunikasjonenog relasjonenfor å utvikle et godt skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre, men at relasjonen har en mer langvarig og overordnet betydning. Ut fra funnene fremkommer det at lærernes arbeid med kommunikasjonen både innebærer en skriftlig og muntlig informasjonsutveksling, men hvor den muntlige kommunikasjonen lettere vil bidra til en gjensidig forståelse i foreldresamarbeidet. I funnene vektlegges også ulike verbale og ikke-verbale tilrettelegginger og tilpasninger for å bedre kommunikasjonen og øke minoritetsforeldrenes deltakelse i samarbeidet. Relasjonsarbeidet innebærer først og fremst å utvikle et kjennskap til minoritetsforeldrene, men handler også om å vise tillit, respekt og tilrettelegge for medvirkning. Betydningen av en god relasjon fremheves som ekstra viktig i utfordrende situasjoner. Funnene tyder på at kommunikasjons-og relasjonsarbeidet vil være viktig for å nå målet med foreldresamarbeidet, nemlig å sikre barnets faglige og sosiale læring og utvikling. Med utgangspunkt i et norsk samfunn som blir stadig blir mer flerkulturelt, kan oppgaven muligens være med på å belyse og bidra til en økt bevissthet rundt den aktuelle tematikken skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPED511nb_NO
dc.titleNorske lærere i møte med minoritetsforeldre : En kvalitativ studie av norske kontaktlæreres skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i ungdomsskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber99 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal