Blar i Master's theses in Education på tittel
Viser treff 157-176 av 208
-
Opplevelsen av Inkludering og ekskludering blant minoritetsspråklige elever som går yrkesfag
(Master thesis, 2019)Frafalleti den videregående skolen har vært stort i mange år, ogda særlig innenfor den yrkesfaglige utdanningen. Det største frafallet skjer i overgangen fra vg2 som er den offentlige skolen til vg3 i private bedrifter, ... -
Opplæring av pasienter med kronisk sykdom : en analyse av hvordan pedagogisk kunnskap kan bidra til bedre opplæring
(Master thesis, 2010)Pasientopplæring er et aktuelt tema både på den politiske og den pedagogiske arena. Myndighetene ønsker at forholdene skal legges til rette for økt opplæring av pasienter slik at bedre helse opprettholdes lenge og kostnader ... -
Opplæring i bedrift – en relasjon mellom læring, samspill og praktiske arbeidsoppgaver
(Master thesis, 2022)Fag- og yrkesopplæringen i Norge bygger på den klassiske lærlingetradisjonen, der arbeidsgiverne står for en del av opplæringen. Lærebedriftene er dermed en sentral utdanningsaktør og opplæringssted for de som går i lære. ... -
Osloskoleflyktningen - Nasjonale prøvers samarbeidsagent : en kvalitativ undersøkelse av skoleledere og læreres samarbeid rundt nasjonale prøver ved to skoler i Aust-Agder
(Master thesis, 2013)I flere rapporter er det kommet frem at arbeidet med nasjonale prøver synes utfordrende for både skoleledelse og lærere. Dette er en kvalitativ undersøkelse som ser på; hvordan det samarbeides om nasjonale prøver ved to ... -
"Overgangen fra barnehage til skole føltes som to helt ulike miljø og verdener" : en kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagelærere, for eldre og lærere mener samarbeidet i overgangen barnehage-skole ivaretar barn som utfordrer med sin atferd, og hvilke forbedringsmuligheter de viser til
(Master thesis, 2014)Tidligere forskning viser at overgangen fra barnehage til skole kan være vanskelig for barn som utfordrer med sin atferd. Videre vet vi at godt samarbeid mellom barnehage, hjem og skole kan være forebyggende, samt forhindre ... -
På eget ansvar?
(Master thesis, 2012) -
"De positive foreldrene sier unnskyld" : en kritisk studie av skole-hjemsamarbeid basert på delerav Michel Foucaults maktanalyse med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en kritisk studie av ”skole- hjemsamarbeid” basert på deler av Michel Foucaults maktanalyse, med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering. Dominant styring innebærer at A ... -
Pregnant, away from home. Maternal Health Care in Norway : Exploring migrant women's experiences of the maternal health care system in Norway
(Master thesis, 2021)This master thesis explores migrant women’s experiences with the maternal health care system in Norway, using a qualitative research strategy. It is based on interviews conducted with migrant women living in ... -
Psykisk helse på timeplanen : En kvalitativ studie av grunnskolelæreres synspunkter relatert til betydningen av å ta vare på barn og unges psykiske helse i skolen
(Master thesis, 2019)According to research, 15-20 % of today’s children and youths in Norway suffer from mental health problems whichhampers their everyday activities (Folkehelseinstituttet, 2016). Helsedirektoratet (2017) conclude that one ... -
Rådgiverrollen på ungdomsskolen En kvalitativ undersøkelse av rådgiver og ungdommers opplevelser og erfaringer med frafall, rådgivning, mestring, motivasjon og samarbeid
(Master thesis, 2015)Prosjektets bakgrunn: Tidligere forskning har sett på hvordan forebygge mot frafall på videregående og tiltak og tilbud som skal settes inn der, men lite hvordan det jobbes forebyggende på ungdomsskolen. I tillegg finnes ... -
Remote working – a new tool for local and regional development
(Master thesis, 2021)Available from 01/07/2026 -
Reproduksjon av ulikheter, eller utdanningsrettferdighet
(Master thesis, 2023)Ideen om en skole for alle har sine røtter langt tilbake i tid (Telhaug, 1994; Solstad, 2004: Bjørnsrud & Nilsen, 2021). Fra og med L97, har det blitt vektlagt inkluderende opplæring som viktig for alle barns utvikling og ... -
Rollestyrt samarbeid? : En kvalitativ studie av hvordan ulike roller kan påvirke et samarbeid mellom barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk og barnehagen, fra BUP sitt perspektiv
(Master thesis, 2019)Tidligere forskningpå tverretatlig samarbeidhar i mindregrad fokusert på samarbeidetmellom barne-og ungdomspsykiatrisk poliklinikk(BUP)og barnehage. Fokuset har ligget på samarbeidmellom barnehage og foreldre, eller ... -
Samarbeid mellom skole og bedrift : Med særlig fokus på helseservicefagene i videregående skole
(Master thesis, 2019)Dette arbeidet handler om samarbeidet mellom skole og bedrift hovedsakelig i faget "Yrkesfaglig fordypning"på videregående skole. Det er helseservicefagene som er gjenstand for undersøkelser i denne omgang. Problemstillingen ... -
Sammenhengen mellom læringsmiljø, nærmiljø og tiltak : en intervjuundersøkelse i to skoler
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar for seg de tre begrepene læringsmiljø, nærmiljø og tiltak. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer foretatt på to ulike skoler i samme kommune. Det er foretatt intervjuer av både lærere og rektorene ... -
Samregulering i skolen : En kvalitativ studie om læreres beskrivelser av emosjoner og deres rolle i elevenes emosjonelle selvregulering på 1.trinn
(Master thesis, 2018)Emosjoner omringer oss i hverdagen, og spiller en betydningsfull rolle i vår utvikling og fungering i livet (Tetzchner, 2001). Det er derfor svært viktig at vi evner å regulere våre emosjoner i henhold til den sosiale ...