Blar i Department of Education på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 41-60 av 240
-
”Det er jeg som kjenner barnet mitt best” En kvalitativ undersøkelse av foreldres opplevelsen av samarbeidet med skolen, med utgangspunkt i foreldre til barn som mottar spesialundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitativ undersøkelse av foreldre til barn som mottar spesialundervisning sin opplevelse av samarbeidet med skolen. Oppgaven har et perspektiv på foreldrenes opplevelse som utgangspunkt. ... -
«Det er jo normale barn bortsett fra ...»En kvalitativ studie av barnehagelæreres opplevelse av en flerkulturell barnegruppe i barnehagen.
(Master thesis, 2021)Title: «It’s normal children except for ...». A qualitative study of kindergarten teachers’experiences working with a multicultural group of children in kindergarten. The discussion regarding multicultural children often ... -
”Det er rullestolen min alle ser” : En kvalitativ studie om mennesker med funksjonsnedsettelse og tilgangen til arbeidslivet, i lys av motivasjon, mestring og stigma
(Master thesis, 2017)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse som tar for seg tematikken funksjonsnedsettelse og arbeidsliv. Data er samlet inn gjennom benyttelsen av kvalitative forskningsintervju og utvalget av informanter består av syv ... -
Det forestilte fellesskapet i den norske skolen i dag : En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2018)Med innføringen av standardiserte tester som for eksempel PISA, har det oppstått nye problemstillinger i skolene i Norge. Disse problemene kan knyttes til den nordiske didaktikkens kjerne som handler om individenes ... -
Det gode samarbeidet mellom kontaktlærer og spesialpedagog
(Master thesis, 2020) -
Det handler om å ”Tenke sjæl” : "Hvilke etiske perspektiver ligger til grunn når miljøterapeuter anvender miljøregler?"
(Master thesis, 2018)Norge bor det ca 21.000 mennesker med utviklingshemming. Deres boforhold og levevilkår endret seg etter at HVPU reformen som startet på 1990 tallet. Gjennom høringer, stortingsvedtak, tilrettelegging, forskning og erfaring ... -
«Det har vært krevende, men også veldig spennende, interessant og frustrerende» : En kvalitativ studie av erfaringer med et systemforankret endringsarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2017)Konfidensiell til / confidential until 01.01.2023 -
Det humanistiske menneskesynet i skolen
(Master thesis, 2014)Oppgavens tema er «Det humanistiske menneskesynet i skolen». Bakgrunnen for dette valget er den senere tids endringer i samfunnet og skolen. Det som tidligere ble betegnet som et industrisamfunn, betegnes nå som et ... -
Det relative megaprosjekt i konflikt med et lokalsamfunn : Hvordan kan en tilrettelegge for et vindkraftverk i et lokalsamfunn, hvor rettferdige planprosesser og stedstilhørighet blir ivaretatt?
(Master thesis, 2021)This master's thesis will shed light on why conflict arises in the development of wind power in Norway, and how ideals for renewable energy meet local opposition. In our time as research assistants at WINDPLAN, the assignment ... -
"Dette har ingen spurt oss om før" : en studie på læringsmiljø, sett fra elevperspektiv
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg læringsmiljø og elevperspektiv på dette. Gjennom metoden fokusgrupper har elever ved en ungdomsskole blitt intervjuet om eget læringsmiljø. Elevperspektivet har så blitt sammenliknet med teori ... -
Diagnosene Fas/Fae : betydningen for individet, foresatte og offentlige tjenester
(Master thesis, 2007)I innledningen sier jeg en del om hvordan fokuset i Europa, og også i Norge, har blitt rettet mot alkoholskader, og da også skader som påføres barn før fødselen. Antallet barn som opplever dette anslås å være ganske høyt, ... -
Dialogens plass i aktuelle teorier om undervisning : en teoretisk analyse av det dannelsesteoretiske og det sosiokulturelle perspektivet
(Master thesis, 2010)Oppgavens problemstilling: Hva er dialogens plass i aktuelle teorier om undervisning? Oppgavens overordnede formål er å avdekke dialogens plass i to aktuelle teorier om undervisning, innenfor det skandinaviske fagfeltet. ... -
Dialogiske perspektiver i skolens demokratiopplæring - en drøfting av Mikhail M. Bakhtin og Jürgen Habermas sin dialogiske tenkning.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å bidra med perspektiver på dialogens rolle i demokratiopplæringen i skolen. Behovet for å styrke demokratiet, samt skolens mandat til å danne - og utdanne til demokratisk medborgerskap, ligger ... -
Didaktisk verktøykasse til etisk profesjonalitet En kvalitativ studie av opplæring i etisk profesjonalitet ved et eiendomsmeglerforetak
(Master thesis, 2015)Studiens bakgrunn: Behovet for pedagogisk og didaktisk kunnskap er økende i utradisjonelle pedagogiske kontekster. I dagens kunnskapssamfunnet ser vi behovet for opplæring. Flere tar høyere utdanning, men opplever et ... -
Disiplin i skolen : en fenomenografisk undersøkelse
(Master thesis, 2009) -
Du, jeg og vi sammen : En etnografisk feltundersøkelse om implementering av barnas medvirkning i barnehagens hverdag
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse implementeringen av barnasmedvirkning i barnehagen. Barnas mulighet for å kunne påvirke sinegen hverdag i institusjonen er et område som til tross for omfattende forskning og ... -
Eksempelbruk i undervisningen på yrkesfag i videregående skole - En kvalitativ studie av hvordan elever på barne- og ungdomsarbeiderfag knytter eksempelbruk i undervisningen til fremtidig yrkespraksis, i lys av Wolfgang Klafkis eksemplariske prinsipp
(Master thesis, 2022)Abstract This Master thesis takes an aim at discussing students’ understanding of exemplary teaching as preparatory for their future vocational work practice. The main purpose is to offer a closer look at how students can ...