Browsing Department of Education by Title
Now showing items 71-90 of 419
-
Det gode samarbeidet mellom kontaktlærer og spesialpedagog
(Master thesis, 2020) -
Det handler om å ”Tenke sjæl” : "Hvilke etiske perspektiver ligger til grunn når miljøterapeuter anvender miljøregler?"
(Master thesis, 2018)Norge bor det ca 21.000 mennesker med utviklingshemming. Deres boforhold og levevilkår endret seg etter at HVPU reformen som startet på 1990 tallet. Gjennom høringer, stortingsvedtak, tilrettelegging, forskning og erfaring ... -
«Det har vært krevende, men også veldig spennende, interessant og frustrerende» : En kvalitativ studie av erfaringer med et systemforankret endringsarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2017)Konfidensiell til / confidential until 01.01.2023 -
Det humanistiske menneskesynet i skolen
(Master thesis, 2014)Oppgavens tema er «Det humanistiske menneskesynet i skolen». Bakgrunnen for dette valget er den senere tids endringer i samfunnet og skolen. Det som tidligere ble betegnet som et industrisamfunn, betegnes nå som et ... -
Det produktive praksissjokket: Nyutdannede læreres fortellinger om lærer-elev-forholdet i overgangen fra lærerutdanning til lærerarbeid
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Det relative megaprosjekt i konflikt med et lokalsamfunn : Hvordan kan en tilrettelegge for et vindkraftverk i et lokalsamfunn, hvor rettferdige planprosesser og stedstilhørighet blir ivaretatt?
(Master thesis, 2021)This master's thesis will shed light on why conflict arises in the development of wind power in Norway, and how ideals for renewable energy meet local opposition. In our time as research assistants at WINDPLAN, the assignment ... -
"Dette har ingen spurt oss om før" : en studie på læringsmiljø, sett fra elevperspektiv
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg læringsmiljø og elevperspektiv på dette. Gjennom metoden fokusgrupper har elever ved en ungdomsskole blitt intervjuet om eget læringsmiljø. Elevperspektivet har så blitt sammenliknet med teori ... -
Diagnosene Fas/Fae : betydningen for individet, foresatte og offentlige tjenester
(Master thesis, 2007)I innledningen sier jeg en del om hvordan fokuset i Europa, og også i Norge, har blitt rettet mot alkoholskader, og da også skader som påføres barn før fødselen. Antallet barn som opplever dette anslås å være ganske høyt, ... -
Dialogens plass i aktuelle teorier om undervisning : en teoretisk analyse av det dannelsesteoretiske og det sosiokulturelle perspektivet
(Master thesis, 2010)Oppgavens problemstilling: Hva er dialogens plass i aktuelle teorier om undervisning? Oppgavens overordnede formål er å avdekke dialogens plass i to aktuelle teorier om undervisning, innenfor det skandinaviske fagfeltet. ... -
Dialogiske perspektiver i skolens demokratiopplæring - en drøfting av Mikhail M. Bakhtin og Jürgen Habermas sin dialogiske tenkning.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å bidra med perspektiver på dialogens rolle i demokratiopplæringen i skolen. Behovet for å styrke demokratiet, samt skolens mandat til å danne - og utdanne til demokratisk medborgerskap, ligger ... -
Dialogue Café - Bringing up Ideas in Collegial Teams
(Chapter; Peer reviewed, 2022) -
Didaktisk verktøykasse til etisk profesjonalitet En kvalitativ studie av opplæring i etisk profesjonalitet ved et eiendomsmeglerforetak
(Master thesis, 2015)Studiens bakgrunn: Behovet for pedagogisk og didaktisk kunnskap er økende i utradisjonelle pedagogiske kontekster. I dagens kunnskapssamfunnet ser vi behovet for opplæring. Flere tar høyere utdanning, men opplever et ... -
Digital communication and collaboration in lower secondary school
(Journal article; Peer reviewed, 2021)This article investigates factors influencing teachers in secondary school when they plan for pupils’ use of digital tools for collaboration and communication. Six social studies teachers in Oslo were interviewed about how ... -
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse ... -
Digital Storytelling Project as a Way to Engage Students in Twenty-First Century Skills Learning
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Digital technology design activities—A means for promoting the digital inclusion of young adults with intellectual disabilities
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Information and communication technology has become an important aspect of everyday life, including community living and social participation. However, people with intellectual disabilities face several societal inequalities, ... -
Disiplin i skolen : en fenomenografisk undersøkelse
(Master thesis, 2009) -
Diversity in Coherence : Strengths and Opportunities of Three Programs
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Although teacher educators may perceive their program and courses to be coherent, the question remains to what extent student teachers also are able to perceive the linkages within their programs. Coherence within teacher ... -
Du, jeg og vi sammen : En etnografisk feltundersøkelse om implementering av barnas medvirkning i barnehagens hverdag
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse implementeringen av barnasmedvirkning i barnehagen. Barnas mulighet for å kunne påvirke sinegen hverdag i institusjonen er et område som til tross for omfattende forskning og ...