Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 243-262 av 1767
-
Den skjøre balansen mellom frihet og tvang : En undersøkelse av litteraturundervisningen og lærernes og elevenes opplevelse av den
(Master thesis, 2019)This studyfocuses on how the Norwegian teachers can structure the literature didactics in a way that creates understandingand interest in reading fiction,among junior high school students. The background for this thesis ... -
Den viktige begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg problemstillingen: På hvilken måte har den teoretiske og metodiske utviklingen i leseopplæringen kommet til syne i læreplanene og abc-bøkene i løpet av de siste 50-årene? Den teoretiske ... -
The Depiction of Trauma in Alan Moore’s V for Vendetta and Watchmen
(Master thesis, 2020)This thesis will explore the depiction of trauma in Alan Moore’s graphic novels V for Vendetta and Watchmen . It aims to examine how something as unrepresentable as trauma ... -
Der er intet der betyder noget
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan ungdomsromanen Intet av Janne Teller kan brukes som utgangspunkt for en litterær samtale om etikk på ungdomstrinnet. Intet har stort potensial i både form og ... -
Design and construction of the Tracking Written Learner Language (TRAWL) Corpus: A longitudinal and multilingual young learner corpus
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article describes the design and construction of the Tracking Written Learner Language (TRAWL) Corpus. The corpus combines several features that are all rare for learner corpora: it is longitudinal, following individual ... -
Design av rammeplaner, studieprogram og emner. Hvordan arbeides det med forventninger til digital kompetanse hos lærerstudentene?
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Design for digitale museumsopplevelser. En sosialsemiotisk analyse av to kunstmuseers tilbud på nett
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Norske museer er fremdeles i en tidlig fase av den digitale transformasjonen, og den nye stortingsmeldingen Musea i samfunnet etterspør mer kunnskap om den digitale formidlingen ved museene. I denne studien gjør vi en ... -
Det billedlige i Christina Hesselholdts Trilogien
(Master thesis, 2006)Formålet med oppgaven var å studere ulike sceniske bilder i Christina Hesselholdts Marlon- Trilogi, som er en veldig visuell tekst. Jeg ville se på litterære bilder med fokus på metafor og metonymi, og på fotografiets ... -
Det digitale hverdagsspråket : En undersøkelse av sjangertypiske og tradisjonelle rettskrivingsaavvik i VGs kommentarfelt
(Master thesis, 2017)Konfidensiell til / confidential until 01-07-2022 -
Det enkle er ofte det beste? : en undersøkelse av en reklameplakat for Rema 1000 i Sarpsborg sentrum
(Master thesis, 2016)Reklameplakater er et vanlig syn i norske byer, og en integrert del av de fleste reklamekampanjer. I denne studien undersøkes reklameplakaten som medium. Med utgangspunkt i problemstillingen har det blitt gjennomført ... -
"Det er bare en bok med masse bokstaver" : En kvalitativ undersøkelse om gutters forhold til lesing
(Master thesis, 2017)In this master thesis I have examined three boys with a good relationship with reading and three boys with a bad relationship with reading, and studied factors that can contribute to either a good or a bad relationship ... -
”Det er både fint og harry” : en sosiolingvistisk undersøkelse av ungdommers bruk av bløte konsonanter i Kristiansand
(Master thesis, 2016)«Det er både fint og harry» - En sosiolingvistisk undersøkelse av ungdommers bruk av bløte konsonanter i Kristiansand Målet med denne undersøkelsen er å finne ut av i hvor stor grad ungdommer i Kristiansand bruker bløte ... -
Det er du som er protagonisten, ikke jeg. Nei, ikke du heller : En studie av 2. personfremstillingen i nordisk litteratur
(Master thesis, 2018)In this master thesis I do a text-imaging, narratological and thematic analysis via a comparative method. I analyse 16 texts in the novel genre and short story genre, in relation to the use of second-person narration. I ... -
Det er ikke mulig å ikke kommunisere : Mulighet for dialog og positiv relasjon mellom lærer og elev med selektiv mutisme ved bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2018)Bakgrunn Selektiv mutisme beskriver barn og voksne som konsekvent ikke snakker i en eller flere bestemte sosiale situasjoner, til tross for at de snakker fritt i andre situasjoner (Lundahl, Ørbeck & Kristensen, 2012). ... -
”Det er jeg som kjenner barnet mitt best” En kvalitativ undersøkelse av foreldres opplevelsen av samarbeidet med skolen, med utgangspunkt i foreldre til barn som mottar spesialundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitativ undersøkelse av foreldre til barn som mottar spesialundervisning sin opplevelse av samarbeidet med skolen. Oppgaven har et perspektiv på foreldrenes opplevelse som utgangspunkt. ... -
"...det er jo det som er så viktig, at vi tør å spørre - og at vi gjør det igjen og igjen..." - En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser og erfaringer fra samtaler med barn om vold og seksuelle overgrep.
(Master thesis, 2022)Barn som blir utsatt for vold og seksuelle overgrep forteller sjelden uoppfordret noen om hva de blir utsatt for. Derfor er det av betydning at voksne som jobber med barn har kunnskap og kompetanse til å snakke med barn ... -
«Det er jo ikke nødvendigvis slik at hvis du er overvektig er du mindre fri i gymmen».
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å undersøke hvordan lærere opplever overvektige elever i kroppsøvingsfaget, med et særlig fokus på tilrettelegging og hvilket synspunkt læreren har til elever med overvekt i faget. Studien har ...