Design for digitale museumsopplevelser. En sosialsemiotisk analyse av to kunstmuseers tilbud på nett
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Skjæveland, M. K. & Engebretsen, M. (2023). Design for digitale museumsopplevelser. En sosialsemiotisk analyse av to kunstmuseers tilbud på nett. Norsk Medietidsskrift, 30 (1). https://doi.org/10.18261/nmt.30.1.4Abstract
Norske museer er fremdeles i en tidlig fase av den digitale transformasjonen, og den nye stortingsmeldingen Musea i samfunnet etterspør mer kunnskap om den digitale formidlingen ved museene. I denne studien gjør vi en analyse av nettstedene til våre to fremste kunstmuseer, Nasjonalmuseet og Munchmuseet, der vi undersøker hvordan de to institusjonene utnytter semiotiske og teknologiske ressurser for å tilby brukerne digitale museumsopplevelser. Med utgangspunkt i teorier om meningsskaping og mediert samhandling undersøker vi hvordan museene og deres utstillingsobjekter blir representert og hva slags roller de digitale besøkende blir tildelt på museenes offisielle nettsteder. Undersøkelsen av de to casene viser at digitaliseringen kan gjøre museene relevante for nye grupper og lede til nye former for museumsopplevelser.