Scientific Publications in Nordic and Media Studies
Nye registreringer
-
“Torstein Bae nå spiller sitt adverbial én frem”: – en analyse av karakteristiske trekk i talespråket til NRKs sjakkekspert og -kommentator
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen presenterer en analyse av karakteristiske trekk i talespråket til NRKs sjakkekspert og -kommentator Torstein Bae. Materialet er offentlig tilgjengelig på NRKTV, og de aktuelle eksemplene er trukket fra alle de ... -
Software as ideology: A multimodal critical discourse analysis of Microsoft Word and SmartArt
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Software has become ubiquitous in higher education, especially often takenfor-granted Microsoft Word. Educational writing involves more than horizontal lines of text, but also multimodal representations. When students write ... -
How police investigators seek to secure that suspects speaking a second language understand their rights in investigative interviews
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study presents an empirical investigation of 54 police interviews in Norway conducted with suspects speaking Norwegian as a second language. Using Conversation Analysis as our method, we examine how investigators seek ... -
Kven er det som skriv no? Aktuelle perspektiv på eit norskfag under press frå digital teknologi
(Essay, 2023)Digitale skriveteknologiar forandrar dei måtane skriving føregår på i dag. Programvarer veks gradvis saman med våre daglege gjeremål. Ettersom norskfaget er ein arena som også omfattar digital teknologi, må ein vente seg ... -
Hva kan arves? Om skyld, vold og seksualitet i to nordiske krigsminneromaner.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)During the last two decades, an increasing focus on perpetrators has emerged in Scandinavian literature. This so called perpetrator fiction, with an explicit intention of understanding evil, has portrayed the Nazis and ... -
Sprachenübergreifendes Bewusstsein in der universitären Lehre – Eine empirische Untersuchung von Lehrpersonen im DaF-Studium in Dänemark und Norwegen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores how multilingual didactics emerges in teacher education for German foreign language teachers in Denmark and Norway. Focusing on cross-linguistic awareness and teachers’ beliefs, the study analyses ... -
Successive Language Learning in Early Childhood: The Case of Question Formation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study investigates the emergence of question formation in multilingual and monolingal children aged 3–5 from two Norwegian kindergartens. The data is longitudinal and collected during play. The overall purpose of the ... -
Conceptualizing Journalists’ Safety around the Globe
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Fra «dørgende kjedelig» til «det forlokkende land»: Seks læreres oppfatninger av grammatikk i norskfaget i videregående opplæring
(Journal article, 2023)I denne artikkelen spør vi åssen seks norsklærere ser på si egen grammatikkundervisning i lys av kjerneelementet språket som system og mulighet i LK20. Vi undersøker åssen lærerne legitimerer grammatikkundervisning og hva ... -
Litterært engasjement og innlevelse i bildebokapper En empirisk studie av applesing i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen settes søkelyset på den litterære opplevelsen når barn leser bildebokapper i små grupper i barnehagen. Vi ser på hvordan det Rosenblatt (1994) kaller estetisk lesemåte kan komme til uttrykk i lesernes ... -
Worlds and Readers: Augmented Reality in Modern Polaxis
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article presents a close reading of the augmented reality (AR) comic Modern Polaxis, which was created by Stuart Campbell. Possible Worlds Theory was applied to discuss how fiction, which creates its own possible ... -
Livshistorier i omsorgsarbeid. Utfordringer og muligheter ved bruk av livshistoriedokumentasjon på sykehjem
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Nyere helse- og omsorgspolitiske dokumenter løfter fram livshistorier som en viktig kilde til kunnskap i eldreomsorgen, og et relevant verktøy for profesjonelt omsorgsarbeid på sykehjemmet. Men hvilke utfordringer og ... -
Grunnen til at retrofleks l snart er einerådande i hovudstaden Oslo
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper describes a sound change involving the lateral system in Oslo Norwegian from ca. 1880 till today. From an early (c. 1880) system comprised of mainly one dental (or alveolar) /l/ in all positions (except for an ... -
Litteraturundervisning og litterære tekstpraksiser i grunnskoletilbud for voksne innvandrere
(Doctoral Dissertations at the University of Agder;no. 370, Doctoral thesis, 2022)This study investigates literature didactics issues related to literary practices and literature teaching in a specific type of second language classroom; primary and lower secondary education for adult immigrants. The ... -
Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
What is visual-numeric literacy, and how does it work?
(Chapter; Peer reviewed, 2020) -
Suspects’ opportunities to claim their legal rights in police investigative interviews
(Peer reviewed; Journal article, 2022)When interviewed by the police, suspects are to be informed that they have the right to remain silent and the right to obtain the assistance of a defence counsel. This article presents a conversation analytic study of how ... -
Miljø og medborgerskap i Arne Svingens barnebok En himmel full av skyer
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I læreplanen for norskfaget integrerer fagfornyelsen bærekraftig utvikling samt demokrati og medborgerskap som tverrfaglige temaer. Denne artikkelen argumenterer for å kombinere arbeidet med begge temaene. Med bakgrunn i ... -
Trøbbel med kjernen av norskfaget? En studie av norsklæreres møte med fagets kjerneelementer
(Peer reviewed; Journal article, 2022)