Browsing Department of Mathematical Sciences by Title
Now showing items 87-106 of 388
-
Elever på videregående skole lager egne matematikkoppgaver : En studie av hvordan elever i en 1P-klasse argumenterte for at en matematikkoppgave laget av elevene selv, var en god oppgave
(Master thesis, 2017)“Upper Secondary Students Pose Their Own Problems – A study of how students in a 1P class argued that a task posed by the students themselves, was a good task” is a qualitative study of a group of students in the subject ... -
Elever på yrkesfag og matematikk : en studie av elever på Bygg og Anlegg sine oppfatninger av matematikkfagets relevans for eget yrke
(Master thesis, 2012)In this thesis I want to study what kind of perceptions students within the study programme ”Bygg og Anlegg” have as regards the theme mathematics and its relevance for their profession. I also want to study the mathematics ... -
Elevers argumentasjon av egne problemløsningstrategier i matematisk samtale med hverandre
(Master thesis, 2022)Hvordan kan arbeid innen kompetanseområdene problemløsning, kommunikasjon og argumentasjon, påvirke den matematiske samtalen mellom elevene i en problemløsningskontekst -
Elevers kognitive engasjement i matematikkoppgaver : en kvalitativ studie som bygger på oppgavebaserte intervjuer i en yrkesrettet, videregående skole
(Master thesis, 2011)The theme of this master‟s thesis is cognitive demands in mathematical tasks. There has been done a lot of research within the field, and Stein and her colleagues (2000) have developed a theoretical framework to help analyze ... -
Elevers kompetanse i brøk : med og uten konkretiseringsmateriell
(Master thesis, 2020)Although the topic of fractions is central to the field of mathematics, it can be challenging for students (National Mathematics Advisory Panel, 2008;Neagoy 2017; Wu, 2001). What is the impact of providing appurtenant ... -
Elevers kunnskaper i tall og algebra : hva har de med seg fra 9. og 11. trinn?
(Master thesis, 2006)Arbeidet er en del av et flerårig forskningsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd innenfor KUL-programmet (Kunnskap, utdanning og læring). Formålet er å skape og studere læringsfellesskap i matematikk - Learning ... -
Elevers strategier for å løse multiplikasjon i 5. trinn. Lesson study for lærere : en case studie
(Master thesis, 2007)Denne oppgaven handler om multiplikasjon ved 5. trinn i barneskolen. Jeg vil undersøke forskjellige løsningsstrategier og feil som dukker opp i forbindelse med innføringen av en standard algoritme i multiplikasjon. I ... -
Emigration of mathematicians from outside German-speaking academia 1933-1963, supported by the Society for the Protection of Science and Learning
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Racial and political persecution of German-speaking scholars from 1933 onward has already been extensively studied. The archives of the Society for the Protection of Science and Learning (SPSL), which are deposited in the ... -
En casestudie av hvordan spenninger i og mellom praksisskole og universitet har innvirkninger på en matematikklærerstudents utvikling av matematikklæreridentitet
(Master thesis, 2021)At the center of this study is a teacher student who is about to participate in six-week internship at an upper secondary school. The process of becoming a mathematics teacher involves an identity development that takes ... -
En designstudie av rike oppgaver med utgangspunkt i autentiske broer i Agder
(Master thesis, 2019)This master’s thesis describes a study about designing mathematical tasks, starting from authentic bridges in the Agder region. The aim of the study was to design classroom tasks, which require pupils to employ all aspects ... -
En lærebokanalyse av hvordan de nye lærebøkene i matematikk R1, fra de tre store lærebokforlagene Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, legger til rette for at elevene skal kunne nå et utvalg av kompetansemålene som omhandler grenseverdi og derivasjon
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg gjort en innholdsanalyse av de nye lærebøkene i matematikk R1 som ble gitt ut i år 2021 i forbindelse med den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020. Forskningsspørsmålet for denne oppgaven er: ... -
En matematikklærers bruk av medierende redskaper i undervisning av lengde, areal og volum
(Master thesis, 2013)Denne studien har tittelen «En matematikklærers bruk av medierende redskaper i undervisning av lengde, areal og volum». Målet med denne studien er å studere hvordan en ungdomsskolelærer formidler matematikk til elever ... -
En meningsfull tilnærming til logaritmer En designstudie om introduksjon av logaritmer gjennom repetert divisjon
(Master thesis, 2015)This study is about finding a more effective method of introducing logarithms. As part of my study, I developed a new teaching material. The definition of logarithms in the new material is based on repeated division in the ... -
En smågruppes arbeid med problemløsning i videregående skole. En studie av gruppas bruk av strategier og appropriering av ulike medierende verktøy i problemløsningsfasen.
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ case-studie som tar for seg en liten gruppe med elever fra andre året i videregående skole som jobber med problemløsning i matematikk. Studien belyser hvilke strategier og medierende verktøy disse ... -
En studie av bruken av software i matematikkundervisningen på ungdomsskolen : Bowland Maths
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven presenteres en studie av bruken av software i matematikkundervisningen på ungdomsskolen. Programmet som er brukt er oppgaven Outbreak fra Bowland Maths. Oppgaven er en del av en ressursbase for lærere som ... -
En studie av ingeniørstudenters erfaringer med et kurs i kalkulus
(Master thesis, 2019)Thisstudyis done on a group of engineering students. It was aimed at examining their experiences with a course incalculus held at their first semester. The motivation for doing this is that this course for several years ... -
En studie av tilpasset opplæring i matematikk ved GLU 1-7
(Master thesis, 2018)The purpose of this study is to investigate how teacher education programmes are designed to provide the students with sufficient prerequisites to adapt their teaching for their own pupils when they have graduated as ... -
En studie av virkelighetsnær oppgave i matematikk : Ungdomsskoleelevers respons på undervisningsaktivitet som er tenkt å bli opplevd virkelighetsnært
(Master thesis, 2021)The purpose of this study is to look at how students in junior high school experience working with realistic tasks in mathematics with personal finance as a topic. To gain an insight into this, I have formulated a research ... -
En undersøkelse av problemene sykepleierstudenter møter i medikamentregning
(Master thesis, 2008)Tittelen på denne masteroppgaven er en undersøkelse av problemene sykepleierstudenter møter i medikamentregning. Jeg har i arbeidet mitt fulgt undervisningen i medikamentregningskurset ved Universitetet i Agders avdelinger ... -
En ungdomsskolelærers oppfatning om bruk av praktiske aktiviteter i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2015)The aim of this study was to illuminate a teacher’s beliefs and attitudes towards practical activities in mathematics. To reveal this, I developed a teaching plan consisting of four activities. In which the students were ...