En lærebokanalyse av hvordan de nye lærebøkene i matematikk R1, fra de tre store lærebokforlagene Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, legger til rette for at elevene skal kunne nå et utvalg av kompetansemålene som omhandler grenseverdi og derivasjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074556Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg gjort en innholdsanalyse av de nye lærebøkene i matematikkR1 som ble gitt ut i år 2021 i forbindelse med den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020.Forskningsspørsmålet for denne oppgaven er: “Hvordan legger de nye lærebøkene i matema-tikk R1, fra de tre store lærebokforlagene Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, tilrette for at elevene skal kunne nå et utvalg av kompetansemålene som omhandler grense-verdi og derivasjon?” Jeg har valgt ut deler av kompetansemål som er knyttet til forståelseog utforskning av de to begrepene grenseverdi og derivasjon. Jeg har videre delt dette over-ordnede forskningsspørsmålet opp i fire underspørsmål knyttet til kognitive krav i oppgaver,læringsmuligheter i oppgaver, muligheter for utforskende oppgaver og til slutt hva slags måterpåstander og resultater blir bevist på.
For å svare på forskningsspørsmålene, har jeg analysert oppgaver med tre ulike rammeverk ogbevis med ett rammeverk. Jeg har hovedsakelig brukt en kvalitativ tilnærming. Kvantitativeinnslag kommer i form av antall i og prosentsandeler av de ulike analysekategoriene. Kognitivekrav i oppgaver ble analysert med rammeverket Mathematical Tasks Framework av Steinog Smith (1998). Det er få oppgaver på det høyeste kognitive nivået. Det er et flertall avoppgavene som er prosedyreoppgaver. Samtidig er det 42.2%, 71.2% og 47.4% av oppgavene ide tre bøkene som har høye kognitive krav innenfor min avgrensning. Mange oppgaver kunneblitt kategorisert med et høyere kognitivt nivå med små endringer i oppgaveformuleringenog/eller ved å endre på de tilgjengelige hjelpemidlene som er indikert i oppgavene.
Jeg undersøkte læringsmuligheter i oppgaver knyttet til ulike læringsobjekter med ramme-verket MDITx av Ronda og Adler (2017). Denne analysen viser at flertallet av oppgavenehandler om, og gir elevene muligheter til å lære om, det aktuelle læringsobjektet. Det er ogsåflere oppgaver som gir muligheter for å knytte relasjoner mellom ulike begreper. Mulighetertil matematisk utforskning i oppgaver ble analysert med Skovsmose (1998) sitt rammeverkUndersøkelseslandskaper. Denne analysen viser at det er et flertall av oppgaver innenfor opp-gaveparadigmet. Andelen utforskende oppgaver er mellom 6.9% og 14.6% i de tre bøkene.Til slutt har jeg analysert hva slags type bevis som blir gitt for ulike resultater og påstanderknyttet til de to begrepene grenseverdi og derivasjon med rammeverket til Thompson mfl.(2012). For begrepet grenseverdi har de tre bøkene store forskjeller i fremgangsmåte. Detvarierer mellom å ha flest bevis med spesifikke eksempler, flest bevis som er overlatt til ele-vene gjennom oppgaver og flest tilfeller av å ikke gi noe bevis for resultatene. For derivasjoner det også variasjoner, men her gis det i større grad generelle bevis for resultatene. Det erflere interessante tilfeller av oppgaver som overlater bevis til elevene i alle tre bøkene.