Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAbrahamsen, Trond A.
dc.contributor.authorGrandalen, Tor Kristian
dc.date.accessioned2023-06-29T16:25:16Z
dc.date.available2023-06-29T16:25:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143826684:82211987
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074556
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg gjort en innholdsanalyse av de nye lærebøkene i matematikk R1 som ble gitt ut i år 2021 i forbindelse med den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020. Forskningsspørsmålet for denne oppgaven er: “Hvordan legger de nye lærebøkene i matema- tikk R1, fra de tre store lærebokforlagene Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, til rette for at elevene skal kunne nå et utvalg av kompetansemålene som omhandler grense- verdi og derivasjon?” Jeg har valgt ut deler av kompetansemål som er knyttet til forståelse og utforskning av de to begrepene grenseverdi og derivasjon. Jeg har videre delt dette over- ordnede forskningsspørsmålet opp i fire underspørsmål knyttet til kognitive krav i oppgaver, læringsmuligheter i oppgaver, muligheter for utforskende oppgaver og til slutt hva slags måter påstander og resultater blir bevist på. For å svare på forskningsspørsmålene, har jeg analysert oppgaver med tre ulike rammeverk og bevis med ett rammeverk. Jeg har hovedsakelig brukt en kvalitativ tilnærming. Kvantitative innslag kommer i form av antall i og prosentsandeler av de ulike analysekategoriene. Kognitive krav i oppgaver ble analysert med rammeverket Mathematical Tasks Framework av Stein og Smith (1998). Det er få oppgaver på det høyeste kognitive nivået. Det er et flertall av oppgavene som er prosedyreoppgaver. Samtidig er det 42.2%, 71.2% og 47.4% av oppgavene i de tre bøkene som har høye kognitive krav innenfor min avgrensning. Mange oppgaver kunne blitt kategorisert med et høyere kognitivt nivå med små endringer i oppgaveformuleringen og/eller ved å endre på de tilgjengelige hjelpemidlene som er indikert i oppgavene. Jeg undersøkte læringsmuligheter i oppgaver knyttet til ulike læringsobjekter med ramme- verket MDITx av Ronda og Adler (2017). Denne analysen viser at flertallet av oppgavene handler om, og gir elevene muligheter til å lære om, det aktuelle læringsobjektet. Det er også flere oppgaver som gir muligheter for å knytte relasjoner mellom ulike begreper. Muligheter til matematisk utforskning i oppgaver ble analysert med Skovsmose (1998) sitt rammeverk Undersøkelseslandskaper. Denne analysen viser at det er et flertall av oppgaver innenfor opp- gaveparadigmet. Andelen utforskende oppgaver er mellom 6.9% og 14.6% i de tre bøkene. Til slutt har jeg analysert hva slags type bevis som blir gitt for ulike resultater og påstander knyttet til de to begrepene grenseverdi og derivasjon med rammeverket til Thompson mfl. (2012). For begrepet grenseverdi har de tre bøkene store forskjeller i fremgangsmåte. Det varierer mellom å ha flest bevis med spesifikke eksempler, flest bevis som er overlatt til ele- vene gjennom oppgaver og flest tilfeller av å ikke gi noe bevis for resultatene. For derivasjon er det også variasjoner, men her gis det i større grad generelle bevis for resultatene. Det er flere interessante tilfeller av oppgaver som overlater bevis til elevene i alle tre bøkene.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEn lærebokanalyse av hvordan de nye lærebøkene i matematikk R1, fra de tre store lærebokforlagene Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, legger til rette for at elevene skal kunne nå et utvalg av kompetansemålene som omhandler grenseverdi og derivasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel