Blar i AURA på tittel
Viser treff 6561-6580 av 11721
-
Lyrics, Voices, and the Stories they tell
(Doctoral dissertations at the University of Agder; No. 462, Doctoral thesis, 2024)Situated within the field of Popular Musicology, this thesis takes a discursive approach to the relationship between lyrics and representations of the voice. Drawing on personal experience with lyrics and voices as a singer, ... -
Lysforurensing, utfordringer i det urbane rom.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg utforsket temaet lysforurensing. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer og en tematisk analyse har jeg sett på hvilke utfordringer planaktører i Kristiansand møter når de belyser byrom og sett ... -
Lærdom fra prosjekteringsledelse av et stort og komplekst byggeprosjekt
(Master thesis, 2019)This master thesis studies one of Norway’s largest construction projects, the Campus ̊As pro-ject, which is a collocation and relocation of the Norwegian School of Veterinary Science andthe Norwegian Veterinary Institute ... -
Lærdom i lyd : Musikkonservatoriet i Kristiansand gjennom 40 år
(Skriftserien (Høgskolen i Agder), Book, 2005) -
Lærebokas dominerende posisjon i historieundervisningen - bare for elevenes skyld?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Denne artikkelen stiller spørsmål ved historielæreres holdninger og bruk av læreverket i forberedelsen av undervisningen og i selve undervisningen. Materialet som benyttes er intervjuer med sju historielærere i videregående ... -
Lærebøkers fremstilling av kvantefysikk : En kvalitativ komparativ undersøkelse av hvordan lærebøkene i Fysikk 2 fremstiller fotoelektrisk effekt, comptonspredning og partiklers bølgenatur, og hvordan dette representerer et brudd med klassisk fysikk
(Master thesis, 2017)Hovedmålet til lærebøker er å formidle informasjon og kunnskap til elever og lærere i skoleverket. Innholdet i lærebøkene blir bestemt av Utdanningsdirektoratet, dette blir formidlet gjennom kompetansemål som har som hensikt ... -
Lærende nettverk Deltakelse i lærende nettverk for skoleledere i bydelen i Kristiansand
(Master thesis, 2023)Kristiansand kommune har i oppvekstsektoren etablert flere lærende nettverk for å utvikle Kristiansandsskolen. Et av nettverkene er bydelsnettverket for skolelederne. Intensjonen med ledernettverket er å samarbeide rundt ... -
Lærende nettverk : Nettverk som komponent i barnehageutvikling
(Master thesis, 2020)Da Kristiansand ble en storkommune i januar 2020, var en av gevinstene at kommunen fikk et sterkt fagmiljø med mye samlet kompetanse. For å kunne bruke denne kompetansen for å skape en god oppvekst, utvikling og læring for ... -
Lærende nettverk for offentlige tjenesteytere
(Master thesis, 2019)Tjenesteleddet i rehabiliteringog habilitering av synshemmede i Norge er lokaliserti kommuner. Det er de som først kommer i kontakt med synshemmede (bruker)og vurderer deres behov for tilrettelegging og ulike typer tekniske ... -
Lærende nettverk i friluft- et nyttig verktøy for individuell og kollektiv læring : en studie av et nettverkssamarbeid blant skoler øst i Agder
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en del av studiet Master i ledelse, spesialisering i personalledelse og kompetanseutvikling ved Universitetet i Agder. Oppgaven er gjennomført høsten 2010 og våren 2011. Oppgavens formål er å ... -
Lærende nettverk – virkemiddel for læring? : En studie av individuell og organisatorisk læring i Satsingen Inkluderende barnehage- og skolemiljø i Listerregionen
(Master thesis, 2020)Satsingen på Inkluderende barnehage- og skolemiljø i Lister-regionen har hatt som mål å styrke kvaliteten i skolene på trygt og godt miljø for elevene. Systematisk arbeid med kapasitetsbygging på skolen skal sette både den ... -
Lærer, vil du si at dette er en sofistikert matematisk løsning?
(Master thesis, 2022)I dette prosjektet har jeg gjennomført aksjonsforskning i egen klasse der utgangspunktet var å teste ut en (for meg) ny måte å gjennomføre skriftlige matematikkprøver på: Hver elev fikk diskutere oppgavene i gruppe med to ... -
«Læreraksjonen» i Norge 1942: Fra protest og paroler til kompromiss og konsensus : En analyse av «læreraksjonen» i lys av teorien om den nordiske modell for politisk kultur og Contentious politics («konfliktfull politikk») – med et vesteuropeisk komparativt blikk
(Master thesis, 2021)My Master thesis aims to discuss the conflicts that arose within the Norwegian school system in 1942, a time when the national socialistic party Nasjonal Samling (NS)attempted to nazify the Norwegian society through seizing ... -
Lærerens bruk av ressurser i algebraundervisningen : En undersøkelse om tre læreres bruk av ressurser i algebraundervisningen på 8. trinn
(Master thesis, 2019)This is a research projectonteachers use of resources in algebra. Algebra is a large subject, and I have therefore decidedto focus on algebraic expressionsandhow the teacher introduces this subjectto their students. The ... -
Lærerens danningsforståelse i undervisning med bærbar PC : en kvalitativ undersøkelse av danningsforståelse i videregående skole
(Master thesis, 2011)IKT-satsning i skolen har vært stor de senere årene. I løpet av skoleåret 2009/2010 sørget Vest-Agder fylkeskommune for at alle elever i videregående skole fikk sin egen bærbare PC. Denne satsningen på teknologi har, ... -
Lærerens tolkning og praktisering av mat- og helsefagets teoretiske lærestoff
(Master thesis, 2022)Utdanningssystemet er samfunnets viktigste bidrag til at elever tilegner seg kompetanse som skal ruste dem til å mestre sitt eget liv. Der blant annet elevene gjennom mat- og helsefaget skal utvikle forståelse der de kan ... -
Læreres erfaring med bruk av bildebøker til å utvikle elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse, med særlig fokus på evnen til mentalisering
(Master thesis, 2023)Denne studien tar for seg problemstillingen: «Hvilke erfaringer har lærere som har jobbet på småtrinnet med å bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse, med særlig fokus på evnen ... -
Læreres erfaringer med elever som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å utforske lærernes kunnskap om elever som viser innagerende atferd og hvordan de arbeider for å hjelpe disse. I opplæringsloven (1998, §9A-2) står det om retten elevene har til et trygt og ...