Lærende nettverk for offentlige tjenesteytere
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2626869Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSammendrag
Tjenesteleddet i rehabiliteringog habilitering av synshemmede i Norge er lokaliserti kommuner. Det er de som først kommer i kontakt med synshemmede (bruker)og vurderer deres behov for tilrettelegging og ulike typer tekniske hjelpemidler. Synskontakter har formelt sett mange offentlige sektorer å forholde seg til,men tradisjonelt er det fylkesvise Hjelpemiddelsentraler som er neste ledd i formidlingen.Tjenesteleddet innenfor synsrehabilitering og habiliteringkalles i mange kommuner for synskontakt, de har små stillinger som ofte er i tillegg til en annen deltidsstillingde har innenfor omsorg og helse eller rehabilitering i kommunen. Synskontakter opplever område som faglig bredt og vanskelig for personer uten synsfaglig bakgrunn. Derfor brukes Hjelpemiddelsentralen en del for faglig støtte og samarbeid,i saker som går ut over formidling av standard hjelpemidler.Denne oppgaven har funnet ut at det generelt er lite faglig samarbeidmellom synskontakter,på tvers av kommunegrensene. Der det er usikkerhet blir det søkt råd og hjelpe på Hjelpemiddelsentralen. Dette blir da fra sak til sak, noe som betyr lite repetisjon av problemstillinger og dermed lite læring. Like problemstillinger kommer ofte opp, men da fra ulike kommuner. Det har frem til nå vært arrangert samlinger for synskontakter på Hjelpemiddelsentralen. Disse samlingene har bidratt til at synskontakter blir kjent og kan snakke om sin hverdag som synskontakt. Det er også forelesninger av synsrådgivere på disse samlingen slik at synskontaktene skal få faglig påfyll. Generelt er det de samme tema som blir forelest på samlingenehver gang. Det er usikkert i hvilken grad disse samlingene gir noe varig løft faglig sett.Denne oppgaven har tatt utgangspunkti synskontakters situasjon som den er i dag for å se på bedre måter for kunnskapsutveksling og læring. Konklusjonen ble å utnytte de mulighetersom den siste tiden har kommet i det offentligefor digital samhandling. Som teoretisk fundament ble det brukt praksisnettverk(Communities of Practice –CoP). Denne samarbeidsformen er mye brukt i skolesektoren,men kommer nå mere og mere i det private og andre offentlige sektorer. I USA er det for det meste i kommersiellbruk.Da oppgaven bruker metodologien aksjonsforskning, krever det en aksjon. Derfor er nettverket allerede lansert som ett prøveprosjekt. Denne oppgaven beskriver bakgrunn, teoretisk fundament og resultater fra implementering så langt.
Beskrivelse
Masteroppgave industriell økonomi og teknologiledelse IND590 - Universitetet i Agder 2019