Lærende nettverk – virkemiddel for læring? : En studie av individuell og organisatorisk læring i Satsingen Inkluderende barnehage- og skolemiljø i Listerregionen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684069Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Fladstad, O. (2020) Lærende nettverk – virkemiddel for læring? : En studie av individuell og organisatorisk læring i Satsingen Inkluderende barnehage- og skolemiljø i Listerregionen (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Satsingen på Inkluderende barnehage- og skolemiljø i Lister-regionen har hatt som mål å styrke kvaliteten i skolene på trygt og godt miljø for elevene. Systematisk arbeid med kapasitetsbygging på skolen skal sette både den enkelte medarbeider og hele organisasjonen i stand til aktivt å fremme et trygt og godt miljø. Lærende nettverk er brukt som et sentralt virkemiddel for å oppnå kapasitetsbyggingen. Ved bruk av kvalitativ design med intervju av fem deltakere i nettverket har jeg arbeidet med å finne svar på oppgavens tre forskningsspørsmål:1.Har arbeidet i lærende nettverk økt deltakerne sin kompetanse til aktivt og fremme et trygt og godt miljø for elevene (individuell læring)? 2.Har arbeidet i lærende nettverk økt organisasjonene sin kompetanse til aktivt og fremme et trygt og godt miljø for elevene (organisatorisk læring)?3.Hva kan være forklaringer på at man har lykkes med organisatorisk læring eller vært til hinder for at man har oppnådd dette på skolene. Det teoretiske grunnlaget for studien er i hovedsakhentet fra Holmquist sitt arbeid med lærende nettverk, Senge sin teori om lærende organisasjoner, og Bolman & Deal sine fire fortolkningsrammer for å forståorganisasjonslæring.
Beskrivelse
Master's thesis in Management (ORG917)