Lærende nettverk Deltakelse i lærende nettverk for skoleledere i bydelen i Kristiansand
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118310Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Kristiansand kommune har i oppvekstsektoren etablert flere lærende nettverk for å utvikle Kristiansandsskolen. Et av nettverkene er bydelsnettverket for skolelederne. Intensjonen med ledernettverket er å samarbeide rundt felles utviklingsområder og utveksle erfaringer rundt felles utfordringer og oppgaver.
Formålet med min undersøkelse er å gi større innsikt i skoleledernes opplevelse av å være deltaker i bydelsnettverkt, samt hvilken betydning bydelsnettverket har for eget lederskap og utviklingsarbeid på egen skole.
Ved bruk av et kvalitativt forskningsopplegg og intervju av fem skoleledere vil jeg belyse min problemstilling som er:
Hvordan opplever skoleledere nytteverdien av deltakelse i lærende nettverk (bydelsnettverk)i Kristiansand kommune og hvordan bidrar deltakelse til utvikling av lederrollen, læring og utviklingsarbeid på egen skole?
Det teoretiske grunnlaget for studien er i hovedsak hentet fra Jacobsen og Thorsvik sin teori omkring læring, Holmqvist sitt arbeid omkring lærende nettverk og Agronoff sin teori omkring nettverksledelse. Teori omkring lærende organisasjoner er hentet fra Senge.
Studien viser at nettverksdeltakelse har gitt nytteverdi både i forhold til eget læringsutbytte og til utvikling av egen lederrolle og lederskap. Det antydes også i studien at det har vært vanskelig å overføre eget læringsutbytte til skolens utviklingsarbeid.
Funn tyder på at deltakelse i bydelsnettverk bidrar til økt kunnskap, men at bydelsnettverket ikke fungerer optimalt. Avslutningsvis i denne studien peker jeg på mulige forbedringspunkter for at nytteverdien skal bidra til økt kompetanse både for den enkelte skoleleder, men også for skolens utviklingsarbeid.