Lærende nettverk : Nettverk som komponent i barnehageutvikling
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2727210Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Wilson, H. & Hegg, G.A.A. (2020) Lærende nettverk : Nettverk som komponent i barnehageutvikling. (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Da Kristiansand ble en storkommune i januar 2020, var en av gevinstene at kommunen fikk et sterkt fagmiljø med mye samlet kompetanse. For å kunne bruke denne kompetansen for å skape en god oppvekst, utvikling og læring for alle barn i kommunen, er det nødvendig med en kultur og struktur som gjør at alle drar i samme retning. Oppgaven tar for seg utvikling og historikk i oppvekstsektoren avdeling barnehage i Kristiansand kommune, og på hvilken måte nettverk kan inngå som komponent i barnehageutviklingen. En sentral strategi for å få dette arbeidet til er å anvende nettverk. I nettverket samles lederne i alle barnehagene, og et kollektivt fellesskap skapes. Et «Kolleganettverk» bygges, og i dette nettverket deles ulike og godeerfaringer, men også utfordrende og krevende oppgaver. Fokuset er samarbeid som kan bidra til hverandres utvikling, som igjen vil være samfunnsnyttig og forbedre kvaliteten i arbeidet med barns oppvekst. Dette gjorde oss nysgjerrige på hvordan ledere i private barnehager og familiebarnehager agerer på kommunens nettverksstrategi. På bakgrunn av dette ønsket vi å:1) kartlegge nettverksdeltakelse blant ledere i private barnehager og ledere i familiebarnehager i Kristiansand kommune, 2) finne ut i hvilken grad det er variasjon av deltakelse 3) og hvorfor enkelte ledere velger å ikke delta.
Beskrivelse
Master's thesis in Management (ORG917)