Litteratur og lek: En undersøkelse av litteraturens potensial med leken
Abstract
Masteroppgaven retter seg mot begynneropplæringen som disiplin, med fokus på norskfaget.Vårt formål er å belyse frileken og den veileda leken som ulike arbeidsmetoder etter enhøytlesningssituasjon. To undervisningsopplegg ble utarbeidet. Ett basert på et frilekskonsept,og ett basert på et veileda lek konsept. Det ble gjennomført en høytlesning av eventyretGutten som lurte Stallo før lekesekvensen. Utgangspunktet for utformingen avundervisningsoppleggene var lek-skalaen til Zosh et al. (2018), i kombinasjon med en lek-modell utgjort av Weisberg et al. (2015), hvor graden av voksen- eller barneinitiativ ogvoksen- eller barnestyring ble vektlagt basert på hvilken type lek og formålet med leken.Resultatene viste at begge lek konseptene kunne fungere godt i norskfagetslitteraturundervisning. Frileken åpnet spesielt for elevene sine tekstopplevelser. Den veiledaleken sikret i større grad akademiske kunnskaper, og hjelp med bygging avforestillingsverdener.