Show simple item record

dc.contributor.advisorSelås, Magnhild
dc.contributor.authorSandnes, Celine
dc.contributor.authorGunvaldjord, Helene
dc.date.accessioned2024-07-19T16:23:28Z
dc.date.available2024-07-19T16:23:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050259:50489453
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142446
dc.description.abstractMasteroppgaven retter seg mot begynneropplæringen som disiplin, med fokus på norskfaget. Vårt formål er å belyse frileken og den veileda leken som ulike arbeidsmetoder etter en høytlesningssituasjon. To undervisningsopplegg ble utarbeidet. Ett basert på et frilekskonsept, og ett basert på et veileda lek konsept. Det ble gjennomført en høytlesning av eventyret Gutten som lurte Stallo før lekesekvensen. Utgangspunktet for utformingen av undervisningsoppleggene var lek-skalaen til Zosh et al. (2018), i kombinasjon med en lek- modell utgjort av Weisberg et al. (2015), hvor graden av voksen- eller barneinitiativ og voksen- eller barnestyring ble vektlagt basert på hvilken type lek og formålet med leken. Resultatene viste at begge lek konseptene kunne fungere godt i norskfagets litteraturundervisning. Frileken åpnet spesielt for elevene sine tekstopplevelser. Den veileda leken sikret i større grad akademiske kunnskaper, og hjelp med bygging av forestillingsverdener.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLitteratur og lek: En undersøkelse av litteraturens potensial med leken
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record