dc.description.abstract | Masteroppgaven retter seg mot begynneropplæringen som disiplin, med fokus på norskfaget.
Vårt formål er å belyse frileken og den veileda leken som ulike arbeidsmetoder etter en
høytlesningssituasjon. To undervisningsopplegg ble utarbeidet. Ett basert på et frilekskonsept,
og ett basert på et veileda lek konsept. Det ble gjennomført en høytlesning av eventyret
Gutten som lurte Stallo før lekesekvensen. Utgangspunktet for utformingen av
undervisningsoppleggene var lek-skalaen til Zosh et al. (2018), i kombinasjon med en lek-
modell utgjort av Weisberg et al. (2015), hvor graden av voksen- eller barneinitiativ og
voksen- eller barnestyring ble vektlagt basert på hvilken type lek og formålet med leken.
Resultatene viste at begge lek konseptene kunne fungere godt i norskfagets
litteraturundervisning. Frileken åpnet spesielt for elevene sine tekstopplevelser. Den veileda
leken sikret i større grad akademiske kunnskaper, og hjelp med bygging av
forestillingsverdener. | |