Talemålsundervisning i Flekkefjord
Abstract
I denne oppgaven har jeg hatt som mål å finne ut hvordan en kan undervise i det faglige temaet dialekt og talemål på mellomtrinnet i Flekkefjord. Oppgaven har tatt for seg relevant teori, fagdidaktikk og didaktikk som grunnlag for å besvare problemstillingen. For å konkretisere og knytte svaret til hvilket innhold og metode som kan brukes i undervisning om talemål i Flekkefjord, har jeg gjennomført en undersøkelse i en klasse på mellomtrinnet i Flekkefjord.
Masteroppgaven består av seks hovedkapitler i denne rekkefølgen: innledning, teori, metode, resultater, oppsummerende drøfting og konklusjon. Teoridelen tar for seg relevant teori innenfor temaene: læreplanen i Norsk, talemålssituasjonen i Norge og Agder, generell informasjon om Flekkefjord, og flekkefjordsdialekten, og fagdidaktiske vurderinger. Oppgavens metodedel tar for seg alle sidene ved å gjennomføre en spørreundersøkelse i en klasse i Flekkefjord. Deretter blir resultatene fra spørreundersøkelsen presentert og diskutert i resultatkapittelet. I den oppsummerende drøftingen forsøker jeg å gi et svar på problemstillingen ved å drøfte resultatene fra undersøkelsen, med relevant teori fra teorikapittelet. Avslutningsvis legger jeg til rette for et sluttord i form av en konklusjon der jeg nærmer meg et mer konkret svar på oppgavens problemstilling.