Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøsstad, Rune
dc.contributor.authorAbrahamsen, Marie
dc.date.accessioned2024-07-18T16:23:27Z
dc.date.available2024-07-18T16:23:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050468:49999576
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142211
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg hatt som mål å finne ut hvordan en kan undervise i det faglige temaet dialekt og talemål på mellomtrinnet i Flekkefjord. Oppgaven har tatt for seg relevant teori, fagdidaktikk og didaktikk som grunnlag for å besvare problemstillingen. For å konkretisere og knytte svaret til hvilket innhold og metode som kan brukes i undervisning om talemål i Flekkefjord, har jeg gjennomført en undersøkelse i en klasse på mellomtrinnet i Flekkefjord. Masteroppgaven består av seks hovedkapitler i denne rekkefølgen: innledning, teori, metode, resultater, oppsummerende drøfting og konklusjon. Teoridelen tar for seg relevant teori innenfor temaene: læreplanen i Norsk, talemålssituasjonen i Norge og Agder, generell informasjon om Flekkefjord, og flekkefjordsdialekten, og fagdidaktiske vurderinger. Oppgavens metodedel tar for seg alle sidene ved å gjennomføre en spørreundersøkelse i en klasse i Flekkefjord. Deretter blir resultatene fra spørreundersøkelsen presentert og diskutert i resultatkapittelet. I den oppsummerende drøftingen forsøker jeg å gi et svar på problemstillingen ved å drøfte resultatene fra undersøkelsen, med relevant teori fra teorikapittelet. Avslutningsvis legger jeg til rette for et sluttord i form av en konklusjon der jeg nærmer meg et mer konkret svar på oppgavens problemstilling.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTalemålsundervisning i Flekkefjord
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel