Ufrivillig skolefravær Foreldres fortellinger om hva som har vært utfordrende og hva som har bidratt til en bedring i situasjoner med barnas ufrivillige skolefravær
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141886Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien er det undersøkt hvilke opplevelser foreldre har med barnas ufrivillige skolefravær, og hvilke endringer eller tiltak foreldrene mener har hatt betydning for at det ble en bedring i situasjonen. Foreldrene deler av egne erfaringer og det er deres opplevelse av barnets utfordring som formidles. Studien svarer på problemstillingen: Hvilke opplevelser har foreldre med barnas ufrivillige skolefravær, og hva har de erfart kan bidra til en bedring av situasjonen? For å svare på problemstillingen er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode med semi-strukturert intervju som redskap. Funnene er analysert ved hjelp av tematisk analyse og drøftes opp mot Bronfenbrenners utviklingsøkologiske teori og tidligere forskning. Resultatene fra studien indikerer at det som oppleves som utfordrende i forbindelse med barns ufrivillige skolefravær er det som må endres for at det skal skje en bedring i situasjonen. Hovedfunnet viser at det som opplevdes som den største utfordringen for denne barnegruppen var å ikke bli forstått. På den andre siden viser funn om hva som hadde størst betydning for å forbedre situasjonen at det å bli forstått var viktig for at en bedring kunne finne sted.