Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEklund, Gunilla Brita Maria
dc.contributor.authorGundersen, Lise Ree
dc.date.accessioned2024-07-17T16:23:29Z
dc.date.available2024-07-17T16:23:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050086:50724650
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141886
dc.description.abstractI denne studien er det undersøkt hvilke opplevelser foreldre har med barnas ufrivillige skolefravær, og hvilke endringer eller tiltak foreldrene mener har hatt betydning for at det ble en bedring i situasjonen. Foreldrene deler av egne erfaringer og det er deres opplevelse av barnets utfordring som formidles. Studien svarer på problemstillingen: Hvilke opplevelser har foreldre med barnas ufrivillige skolefravær, og hva har de erfart kan bidra til en bedring av situasjonen? For å svare på problemstillingen er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode med semi-strukturert intervju som redskap. Funnene er analysert ved hjelp av tematisk analyse og drøftes opp mot Bronfenbrenners utviklingsøkologiske teori og tidligere forskning. Resultatene fra studien indikerer at det som oppleves som utfordrende i forbindelse med barns ufrivillige skolefravær er det som må endres for at det skal skje en bedring i situasjonen. Hovedfunnet viser at det som opplevdes som den største utfordringen for denne barnegruppen var å ikke bli forstått. På den andre siden viser funn om hva som hadde størst betydning for å forbedre situasjonen at det å bli forstått var viktig for at en bedring kunne finne sted.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUfrivillig skolefravær Foreldres fortellinger om hva som har vært utfordrende og hva som har bidratt til en bedring i situasjoner med barnas ufrivillige skolefravær
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel