«Jeg skulle jo ønske de alltid var med». En kvalitativ studie av PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning for tverrfaglig samarbeid i skolen.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141570Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven inngår i en fordypning i spesialpedagogikk og skal gi innsikt i PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning i tverrfaglig samarbeid. Prosjektet ble gitt tittelen «jeg skulle jo ønske de alltid var med», et sitat fra en PP-rådgiver som på mange måter beskriver skoleassistenters betydning og hva som må til for å oppnå gode resultater i tverrfaglig samarbeid.
Jeg kom inn på temaet da jeg fikk muligheten til å skrive masteroppgave i samarbeid med SpedAims ProCIP, et prosjekt som undersøker tverrfaglige samarbeid Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) er en del av. Mitt prosjekt retter blikket mot samarbeid tilknyttet skoleassistenter. Valget har bakgrunn i forskning som viser at skoleassistenter er en økende ansattgruppe i skolen og at de i flere tilfeller ikke er kvalifisert til de arbeidsoppgavene de settes til. Likevel er skoleassistenter ofte sett på som betydningsfulle for skolemiljøet. Målet med prosjektet er å undersøke hvordan PP-rådgivere opplever skoleassistentene i praksis og bidra til å bygge kunnskap rundt inkludering av dem i tverrfaglig samarbeid.
Tematikken ble formulert til den overordnede problemstillingen: Hvordan opplever PP-rådgivere skoleassistenters betydning for tverrfaglig samarbeid? Tre forskningsspørsmål ble så benyttet for å besvare problemstillingen: 1) Hvilken rolle har skoleassistenter i tverrfaglig samarbeid? 2) Hvordan kommer skoleassistenters kompetanse til syne i tverrfaglig samarbeid? 3) Hvilke andre faktorer kan ha påvirkning på skoleassistenters involvering i tverrfaglig samarbeid? Det benyttes kvalitativ metode for å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene. Dette ble gjort ved å holde semistrukturerte intervjuer med fem PP-rådgivere ved tre forskjellige kontorer. Intervjuene ble deretter transkribert og analysert med tematisk analyse.
Funnene peker på at PP-rådgivere opplever skoleassistenter som betydningsfulle i tverrfaglig samarbeid fordi de har nære relasjoner til elevene som kan bidra til innsikt i barnets utfordringer. Deres kompetanse viser seg gjennom personlig kompetanse, yrkesspesifikke ferdigheter og teoretisk kunnskap. Funnene indikerer at skoleassistenter benyttes i økende grad i skolen på grunn av tilgang til fagfolk og tidspress blant lærere. Samtidig skaper denne ressursmangelen utfordringer for å inkludere skoleassistentene i tverrfaglig samarbeid.