dc.contributor.advisor | Cameron, David Lansing | |
dc.contributor.author | Lauvsland, Ingrid | |
dc.date.accessioned | 2024-07-16T16:23:25Z | |
dc.date.available | 2024-07-16T16:23:25Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:222050086:47035164 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3141570 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven inngår i en fordypning i spesialpedagogikk og skal gi innsikt i PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning i tverrfaglig samarbeid. Prosjektet ble gitt tittelen «jeg skulle jo ønske de alltid var med», et sitat fra en PP-rådgiver som på mange måter beskriver skoleassistenters betydning og hva som må til for å oppnå gode resultater i tverrfaglig samarbeid.
Jeg kom inn på temaet da jeg fikk muligheten til å skrive masteroppgave i samarbeid med SpedAims ProCIP, et prosjekt som undersøker tverrfaglige samarbeid Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) er en del av. Mitt prosjekt retter blikket mot samarbeid tilknyttet skoleassistenter. Valget har bakgrunn i forskning som viser at skoleassistenter er en økende ansattgruppe i skolen og at de i flere tilfeller ikke er kvalifisert til de arbeidsoppgavene de settes til. Likevel er skoleassistenter ofte sett på som betydningsfulle for skolemiljøet. Målet med prosjektet er å undersøke hvordan PP-rådgivere opplever skoleassistentene i praksis og bidra til å bygge kunnskap rundt inkludering av dem i tverrfaglig samarbeid.
Tematikken ble formulert til den overordnede problemstillingen: Hvordan opplever PP-rådgivere skoleassistenters betydning for tverrfaglig samarbeid? Tre forskningsspørsmål ble så benyttet for å besvare problemstillingen: 1) Hvilken rolle har skoleassistenter i tverrfaglig samarbeid? 2) Hvordan kommer skoleassistenters kompetanse til syne i tverrfaglig samarbeid? 3) Hvilke andre faktorer kan ha påvirkning på skoleassistenters involvering i tverrfaglig samarbeid? Det benyttes kvalitativ metode for å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene. Dette ble gjort ved å holde semistrukturerte intervjuer med fem PP-rådgivere ved tre forskjellige kontorer. Intervjuene ble deretter transkribert og analysert med tematisk analyse.
Funnene peker på at PP-rådgivere opplever skoleassistenter som betydningsfulle i tverrfaglig samarbeid fordi de har nære relasjoner til elevene som kan bidra til innsikt i barnets utfordringer. Deres kompetanse viser seg gjennom personlig kompetanse, yrkesspesifikke ferdigheter og teoretisk kunnskap. Funnene indikerer at skoleassistenter benyttes i økende grad i skolen på grunn av tilgang til fagfolk og tidspress blant lærere. Samtidig skaper denne ressursmangelen utfordringer for å inkludere skoleassistentene i tverrfaglig samarbeid. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | «Jeg skulle jo ønske de alltid var med». En kvalitativ studie av PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning for tverrfaglig samarbeid i skolen. | |
dc.type | Master thesis | |