Medierende redskaper i utforskende læring innen addisjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140983Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne studien har tittelen “Medierende redskaper i utforskende læring innen addisjon”. Måleter å studere på hvilke måter førstetrinnselever tar i bruk medierende redskaper i utforskendelæring innen addisjon. Implisitt kan det knyttes til måter elever får innsikt i det matematiskeinnholdet som formidles i klasserommet.
Studien baserer seg på en kvalitativ kasusstudie hvor vi observerte to grupper elever i førstetrinn, og på hvilke måter elevene tok i bruk medierende redskaper i utforskendeaddisjonsoppgaver. Datamaterialet er innhentet gjennom videoopptak, hvor vi deretter harutarbeidet et egendefinert analyseverktøy ved hjelp av koder for å analysere dataene.
Resultatene viser stor forekomst av elevenes anvendelser av de medierende redskapene innenaddisjon, både intellektuelle og fysiske. Tre hovedfunn kom til syne gjennom analyse ogresultater, hvor elevene arbeidet i samhandling med hverandre. Elevene tok nytte avcentikuber, fingre, gestikulering og språk i kombinasjon for å ta mening i addisjon. Dermedser vi at elevenes sammenkobling av både de intellektuelle og fysiske redskapene avhenger avden sosiale settingen i klasserommet.