dc.description.abstract | Denne studien har tittelen “Medierende redskaper i utforskende læring innen addisjon”. Målet
er å studere på hvilke måter førstetrinnselever tar i bruk medierende redskaper i utforskende
læring innen addisjon. Implisitt kan det knyttes til måter elever får innsikt i det matematiske
innholdet som formidles i klasserommet.
Studien baserer seg på en kvalitativ kasusstudie hvor vi observerte to grupper elever i første
trinn, og på hvilke måter elevene tok i bruk medierende redskaper i utforskende
addisjonsoppgaver. Datamaterialet er innhentet gjennom videoopptak, hvor vi deretter har
utarbeidet et egendefinert analyseverktøy ved hjelp av koder for å analysere dataene.
Resultatene viser stor forekomst av elevenes anvendelser av de medierende redskapene innen
addisjon, både intellektuelle og fysiske. Tre hovedfunn kom til syne gjennom analyse og
resultater, hvor elevene arbeidet i samhandling med hverandre. Elevene tok nytte av
centikuber, fingre, gestikulering og språk i kombinasjon for å ta mening i addisjon. Dermed
ser vi at elevenes sammenkobling av både de intellektuelle og fysiske redskapene avhenger av
den sosiale settingen i klasserommet. | |