Medierende redskaper i utforskende læring innen addisjon
Description
Full text not available
Abstract
Denne studien har tittelen “Medierende redskaper i utforskende læring innen addisjon”. Målet er å studere på hvilke måter førstetrinnselever tar i bruk medierende redskaper i utforskende læring innen addisjon. Implisitt kan det knyttes til måter elever får innsikt i det matematiske innholdet som formidles i klasserommet.
Studien baserer seg på en kvalitativ kasusstudie hvor vi observerte to grupper elever i første trinn, og på hvilke måter elevene tok i bruk medierende redskaper i utforskende addisjonsoppgaver. Datamaterialet er innhentet gjennom videoopptak, hvor vi deretter har utarbeidet et egendefinert analyseverktøy ved hjelp av koder for å analysere dataene.
Resultatene viser stor forekomst av elevenes anvendelser av de medierende redskapene innen addisjon, både intellektuelle og fysiske. Tre hovedfunn kom til syne gjennom analyse og resultater, hvor elevene arbeidet i samhandling med hverandre. Elevene tok nytte av centikuber, fingre, gestikulering og språk i kombinasjon for å ta mening i addisjon. Dermed ser vi at elevenes sammenkobling av både de intellektuelle og fysiske redskapene avhenger av den sosiale settingen i klasserommet.