Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBreive, Svanhild
dc.contributor.advisorBlomgren, Gro
dc.contributor.authorFrisvoll, Synnøve
dc.contributor.authorTønnessen, Katrine
dc.date.accessioned2024-07-13T16:23:59Z
dc.date.available2024-07-13T16:23:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229823593:36506768
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140975
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien har tittelen “Medierende redskaper i utforskende læring innen addisjon”. Målet er å studere på hvilke måter førstetrinnselever tar i bruk medierende redskaper i utforskende læring innen addisjon. Implisitt kan det knyttes til måter elever får innsikt i det matematiske innholdet som formidles i klasserommet. Studien baserer seg på en kvalitativ kasusstudie hvor vi observerte to grupper elever i første trinn, og på hvilke måter elevene tok i bruk medierende redskaper i utforskende addisjonsoppgaver. Datamaterialet er innhentet gjennom videoopptak, hvor vi deretter har utarbeidet et egendefinert analyseverktøy ved hjelp av koder for å analysere dataene. Resultatene viser stor forekomst av elevenes anvendelser av de medierende redskapene innen addisjon, både intellektuelle og fysiske. Tre hovedfunn kom til syne gjennom analyse og resultater, hvor elevene arbeidet i samhandling med hverandre. Elevene tok nytte av centikuber, fingre, gestikulering og språk i kombinasjon for å ta mening i addisjon. Dermed ser vi at elevenes sammenkobling av både de intellektuelle og fysiske redskapene avhenger av den sosiale settingen i klasserommet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMedierende redskaper i utforskende læring innen addisjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel