Elevmedvirkning i kroppsøvingsfaget
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036522Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunnen for oppgaven er forskning som viser at det patogene helseperspektivet hvor fysisk aktivitet og helse blir vektlagt, står sterkt i kroppsøvingsundervisningen (Mong, 2019; Quennerstedt, 2006, 2019a). Vi ønsker å flytte oppmerksomheten bort fra det patogene helseperspektivet, og over på det salutogene helseperspektivet. Quennerstedt (2006) trekker frem demokrati som helseressurs som en metode kroppsøvingslærere kan bruke for å undervise ut fra en salutogen helseforståelse. Samtidig har elevmedvirkning fått en mer sentral plass i den nye læreplanen (LK20). På bakgrunn av det har vi utformet et undervisningsopplegg over fire leksjoner med utgangspunkt i det salutogene helseperspektivet og elevmedvirkning. Oppgaven vår tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan erfarer elever og lærer et undervisningsopplegg i kroppsøving der elevmedvirkning står sentralt? For å besvare problemstillingen har vi valgt et kvalitativt forskningsdesign med bruk av intervju og deltagende observasjon. Undersøkelsen ble gjennomført med 23 elever på mellomtrinnet og deres kroppsøvingslærer. Som analytisk rammeverk har vi brukt Braun og Clarke (2006) sin sekstrinnsmodell innenfor tematisk analyse.Funnene viser at elevene og læreren var positive til bruken av elevmedvirkning i kroppsøvingsundervisningen, selv om elevene opplevde elevmedvirkning i undervisningen som uvant. Funnene viser at selv om elevene var positive til elevmedvirkning, var ikke alle elevene like fornøyd med læringsaktiviteten. Det fremkommer dog utfordringer knyttet til at ikke alle elevene medvirker i like stor grad i undervisningen. I forlengelsen av vår studie kan forskere se nærmere på hvordan lærere kan oppnå at alle elevene medvirker i like stor grad i undervisningen.