Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasland, Erik
dc.contributor.advisorEngelsrud, Gunn
dc.contributor.authorCederstrøm, Linn Synnøve
dc.contributor.authorHansen, Ida Amalie
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:14Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:107410217:22730981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036522
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunnen for oppgaven er forskning som viser at det patogene helseperspektivet hvor fysisk aktivitet og helse blir vektlagt, står sterkt i kroppsøvingsundervisningen (Mong, 2019; Quennerstedt, 2006, 2019a). Vi ønsker å flytte oppmerksomheten bort fra det patogene helseperspektivet, og over på det salutogene helseperspektivet. Quennerstedt (2006) trekker frem demokrati som helseressurs som en metode kroppsøvingslærere kan bruke for å undervise ut fra en salutogen helseforståelse. Samtidig har elevmedvirkning fått en mer sentral plass i den nye læreplanen (LK20). På bakgrunn av det har vi utformet et undervisningsopplegg over fire leksjoner med utgangspunkt i det salutogene helseperspektivet og elevmedvirkning. Oppgaven vår tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan erfarer elever og lærer et undervisningsopplegg i kroppsøving der elevmedvirkning står sentralt? For å besvare problemstillingen har vi valgt et kvalitativt forskningsdesign med bruk av intervju og deltagende observasjon. Undersøkelsen ble gjennomført med 23 elever på mellomtrinnet og deres kroppsøvingslærer. Som analytisk rammeverk har vi brukt Braun og Clarke (2006) sin sekstrinnsmodell innenfor tematisk analyse. Funnene viser at elevene og læreren var positive til bruken av elevmedvirkning i kroppsøvingsundervisningen, selv om elevene opplevde elevmedvirkning i undervisningen som uvant. Funnene viser at selv om elevene var positive til elevmedvirkning, var ikke alle elevene like fornøyd med læringsaktiviteten. Det fremkommer dog utfordringer knyttet til at ikke alle elevene medvirker i like stor grad i undervisningen. I forlengelsen av vår studie kan forskere se nærmere på hvordan lærere kan oppnå at alle elevene medvirker i like stor grad i undervisningen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleElevmedvirkning i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel