Viser treff 21-40 av 209

    • Kritisk literacy på ungdomstrinnet 

      Andersen, Sofie Aubert (Master thesis, 2024)
      Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan man kan tilrettelegge for utvikling av kritisk literacy i norskundervisningen på ungdomstrinnet. Det er brukt et kvalitativt forskningsdesign hvor jeg har benyttet meg ...
    • Arbeid med kritisk literacy i norskfaget på ungdomstrinnet 

      Syvertsen, Jenny Egeland; Hægeland, Karen Emilie (Master thesis, 2024)
      Formålet med masterprosjektet er å belyse hvordan et utvalg lærere utvikler sin forståelse av kritisk tilnærming til tekst i arbeid med læringsverktøyet Kritisk tekstarbeid i klasserommet – en læringsressurs for lærere, ...
    • Oppgavetyper i et tenkende klasserom: Et kvalitativt undervisningseksperiment om oppgavetyper i et tenkende klasserom 

      Prabaharan, Rohanraj; Bratvold, Marius (Master thesis, 2024)
      Nøkkelord: tenkende klasserom, engasjement, kognitive krav, problemløsing I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan oppgavetyper spiller inn for elevenes engasjement og læring i et tenkende klasserom. I læreplanen ...
    • Paraidrettsutøveres erfaringer med kroppsøving og idrett- og bevegelsesaktiviter på fritiden 

      Danielsen, Marte; Kylland, Linn Kristin Dale (Master thesis, 2024)
      Tidligere forskning indikerer at personer med funksjonsnedsettelser ofte erfarer å bli marginalisert og ekskludert i kroppsøving. Samtidig viser forskning at elever med gode idrettslige ferdigheter har gode erfaringer med ...
    • Paraidrettsutøveres erfaringer med kroppsøving og idrett- og bevegelsesaktiviteter på fritiden 

      Danielsen, Marte; Kylland, Linn Kristin Dale (Master thesis, 2024)
      Tidligere forskning indikerer at personer med funksjonsnedsettelser ofte erfarer å bli marginalisert og ekskludert i kroppsøving. Samtidig viser forskning at elever med gode idrettslige ferdigheter har gode erfaringer med ...
    • Argumentation and Proof in Japanese and Norwegian Mathematical Textbooks Grades 5-9 

      Jåtun, Ole Nikolai (Master thesis, 2024)
      In recent years, the field of mathematics education has witnessed a significant emphasis on argumentation and proof (Valenta & Enge, 2020), with educational textbooks emerging as indispensable resources for both teachers ...
    • Analyse av programmeringsbøker for lærere 

      Nilsen, Ida Flatø; Reiersen, Helle (Master thesis, 2024)
      Denne oppgaven er en kvalitativ tekstanalyse av programmeringsbøker for lærere. Vi analyserer tre bøker: Kloss for kloss, Kaares kokebok i programmering og Programmering for matematikklærere. Disse bøkene analyseres ved ...
    • Å være innenfor normalen 

      Ryland, Emil; Aas, Espen (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan kroppsøvingsstudenter ved lærerutdanningen forstår begrepet 'helse' etter å ha fullført sitt studieløp. Gjennom kvalitative intervjuer med 12 studenter utforskes ulike perspektiver ...
    • Elevers erfaringer med naturen som klasserom 

      Tørressen, Kristian (Master thesis, 2024)
      Friluftsliv er sentral del av norsk kulturarv og vår nasjonale identitet. I den norske skole er friluftsliv en inkorporert del av kroppsøvingsfaget, hvor formålet er å gi elever forståelse for naturen og ulike praktiske ...
    • Matematikkspill som en Algebra Learning - Teaching Activity 

      Ha, Jon Son; Opperget, Sander Nilsen (Master thesis, 2024)
      Sammendrag I denne studien har vi undersøkt hvilke algebraiske aktiviteter som kommer til syne i realisering av en Algebra Learning-Teaching activities (ALTA) på 7.trinn, og hvilke momenter som var hensiktsmessige for å ...
    • Matematikklæreres valg av og tanker om matematikkoppgaver 

      Fiske-Nygaard, Hedda; Reneflot, Rikke Elise (Master thesis, 2024)
      I denne masteroppgaven undersøkes hvilke typer matematikkoppgaver som matematikklærere benytter i sin undervisning, og hvilke begrunnelser som påvirker disse valgene. Dette er interessant å forske på da en stor del av ...
    • Analyse av programmeringsbøker for lærere 

      Nilsen, Ida Flatø; Reiersen, Helle (Master thesis, 2024)
      Denne oppgaven er en kvalitativ tekstanalyse av programmeringsbøker for lærere. Vi analyserer tre bøker: Kloss for kloss, Kaares kokebok i programmering og Programmering for matematikklærere. Disse bøkene analyseres ved ...
    • Matematikklæreres valg av og tanker om matematikkoppgaver 

      Fiske-Nygaard, Hedda; Reneflot, Rikke Elise (Master thesis, 2024)
      I denne masteroppgaven undersøkes hvilke typer matematikkoppgaver som matematikklærere benytter i sin undervisning, og hvilke begrunnelser som påvirker disse valgene. Dette er interessant å forske på da en stor del av ...
    • Hvordan påvirker språk og kommunikasjon lærerens tilnærming til undervisning av tospråklige elever? 

      Nguyen, Espen (Master thesis, 2024)
      Denne studien er en kvalitativ forskning som handler om tospråklige elever i matematikkundervisningen. Den baserer seg på samlet data gjennom intervjuer med to lærere fra samme skole, samt observasjoner fra deres ...
    • Å være innenfor normalen En kvalitativ studie om kroppsøvingsstudenters syn på helse 

      Aas, Espen; Ryland, Emil (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan kroppsøvingsstudenter ved lærerutdanningen forstår begrepet 'helse' etter å ha fullført sitt studieløp. Gjennom kvalitative intervjuer med 12 studenter utforskes ulike perspektiver ...
    • Brøkforståelsen til elever på 7. trinn – i lys av ny læreplan 

      Rakkestad, Vegard (Master thesis, 2024)
      Gjennom implementeringen av LK20 ble matematikkfaget og brøkopplæringen fornyet (Kunnskapsdepartementet, 2019; Utdanningsdirektoratet, 2023). Brøk er et utfordrende tema for mange elever (Charalambous & Pitta-Pantazi, 2007; ...
    • Ungdomsskoleelevers utforskingskompetanse under en parprøve 

      Mæland, Helene; Nyhaven, Hege (Master thesis, 2024)
      Ved innføringen av kunnskapsløftet 2020, ble det introdusert kjerneelementer som skal være gjennomgående for hvert fag. Slik vi ser det har flere andre fag endret sin vurderingspraksis, for å imøtekomme nye krav i læreplanen. ...
    • Ungdomsskoleelevers utforskingskompetanse under en parprøve 

      Nyhaven, Hege; Mæland, Helene (Master thesis, 2024)
      Ved innføringen av kunnskapsløftet 2020, ble det introdusert kjerneelementer som skal være gjennomgående for hvert fag. Slik vi ser det har flere andre fag endret sin vurderingspraksis, for å imøtekomme nye krav i læreplanen. ...
    • Ungdomsskoleelever sitt perspektiv på lineære likninger 

      Nyhus, Kristian (Master thesis, 2024)
      I denne masteroppgaven innenfor matematikkdidaktikk, har algebra og likninger som hovedtema. I studien undersøker jeg lineære likninger i matematikkundervisningen på ungdomsskoleelever. Hensikten med studien er å undersøke ...
    • Argumentasjon og resonnering i matematikk 

      Korsmo, Bendik (Master thesis, 2024)
      Denne studien handler om argumentasjon og resonnering i matematikk. Studien belyser en ungdomsskolelærers rolle i argumentasjons- og resonneringsprosesser knyttet til geometri. Målet med studien er å si noe om hvordan ...