Matematikkspill som en Algebra Learning - Teaching Activity
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141014Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SammendragI denne studien har vi undersøkt hvilke algebraiske aktiviteter som kommer til syne irealisering av en Algebra Learning-Teaching activities (ALTA) på 7.trinn, og hvilkemomenter som var hensiktsmessige for å tilrettelegge for algebraisk aktivitet. Vi har utvikleten ALTA kalt ALTA kortspill som er et undervisningsopplegg utviklet i forbindelse med etforskningsprosjekt kalt Algebra Learning: Generalising, Expressing, Balancing, Reasoningand Argumentation (ALGEBRA). ALGEBRA er et prosjekt i regi av Universitetet i Agder(UiA) med hensikt i å skape kunnskap om effektive læringsmiljøer, oppgaver og verktøy for åutvikle algebraisk tenkning på 5 – 7.trinn (Universitetet i Agder, u. å).Studien er en kvalitativ casestudie hvor vi har valgt fire matematiske kunnskaper som eridentitetselementene til addisjon og multiplikasjon (IE), variabler, behovet for etnotasjonssystem og re-fokus av likhetstegnet. Disse målkunnskapene er grunnlaget for ALTAkortspill. ALTA kortspill tar utgangspunkt i matematikkspill og oppbyggingen er inspirert avdesignprinsipper fra teorien for didaktiske situasjoner (TDS) hvor vi bruker didaktiskingeniørvirksomhet (DI).ALTA kortspill ble realisert i et 7.trinn med 15 elever fordelt på tre økter. I realiseringensamlet vi data med feltnotater, video- og taleopptak og spillark. Dataen ble analysert gjennomen teoretisk tematisk analyse ved hjelp av et analyseverktøy. Analyseverktøyet ble utvikletmed utgangspunkt i teori fra Kieran (2004), Blanton et al. (2015) og Russell et al. (2011) oginnebærer: fokus på strategier, variabler, notasjon med mening, re-fokus på likhetstegnet oggeneralisert aritmetikk. Resultatene av analysen brukte vi til å undersøke hva slags algebraiskaktivitet som kom til syne, samt hvilke momenter knyttet til realiseringen som varhensiktsmessig for å tilrettelegge for algebraisk aktivitet. Vi så tegn til algebraisk aktivitet ialle kategoriene fra analyseskjemaet, og momenter som spill, sosial organisering ogmeningsfull kontekst er hensiktsmessige i tilrettelegningen av algebraiske aktiviteter.