Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReid, David Alexander
dc.contributor.authorHa, Jon Son
dc.contributor.authorOpperget, Sander Nilsen
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:46Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824458:51856207
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141014
dc.description.abstractSammendrag I denne studien har vi undersøkt hvilke algebraiske aktiviteter som kommer til syne i realisering av en Algebra Learning-Teaching activities (ALTA) på 7.trinn, og hvilke momenter som var hensiktsmessige for å tilrettelegge for algebraisk aktivitet. Vi har utviklet en ALTA kalt ALTA kortspill som er et undervisningsopplegg utviklet i forbindelse med et forskningsprosjekt kalt Algebra Learning: Generalising, Expressing, Balancing, Reasoning and Argumentation (ALGEBRA). ALGEBRA er et prosjekt i regi av Universitetet i Agder (UiA) med hensikt i å skape kunnskap om effektive læringsmiljøer, oppgaver og verktøy for å utvikle algebraisk tenkning på 5 – 7.trinn (Universitetet i Agder, u. å). Studien er en kvalitativ casestudie hvor vi har valgt fire matematiske kunnskaper som er identitetselementene til addisjon og multiplikasjon (IE), variabler, behovet for et notasjonssystem og re-fokus av likhetstegnet. Disse målkunnskapene er grunnlaget for ALTA kortspill. ALTA kortspill tar utgangspunkt i matematikkspill og oppbyggingen er inspirert av designprinsipper fra teorien for didaktiske situasjoner (TDS) hvor vi bruker didaktisk ingeniørvirksomhet (DI). ALTA kortspill ble realisert i et 7.trinn med 15 elever fordelt på tre økter. I realiseringen samlet vi data med feltnotater, video- og taleopptak og spillark. Dataen ble analysert gjennom en teoretisk tematisk analyse ved hjelp av et analyseverktøy. Analyseverktøyet ble utviklet med utgangspunkt i teori fra Kieran (2004), Blanton et al. (2015) og Russell et al. (2011) og innebærer: fokus på strategier, variabler, notasjon med mening, re-fokus på likhetstegnet og generalisert aritmetikk. Resultatene av analysen brukte vi til å undersøke hva slags algebraisk aktivitet som kom til syne, samt hvilke momenter knyttet til realiseringen som var hensiktsmessig for å tilrettelegge for algebraisk aktivitet. Vi så tegn til algebraisk aktivitet i alle kategoriene fra analyseskjemaet, og momenter som spill, sosial organisering og meningsfull kontekst er hensiktsmessige i tilrettelegningen av algebraiske aktiviteter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMatematikkspill som en Algebra Learning - Teaching Activity
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel