dc.description.abstract | Sammendrag
I denne studien har vi undersøkt hvilke algebraiske aktiviteter som kommer til syne i
realisering av en Algebra Learning-Teaching activities (ALTA) på 7.trinn, og hvilke
momenter som var hensiktsmessige for å tilrettelegge for algebraisk aktivitet. Vi har utviklet
en ALTA kalt ALTA kortspill som er et undervisningsopplegg utviklet i forbindelse med et
forskningsprosjekt kalt Algebra Learning: Generalising, Expressing, Balancing, Reasoning
and Argumentation (ALGEBRA). ALGEBRA er et prosjekt i regi av Universitetet i Agder
(UiA) med hensikt i å skape kunnskap om effektive læringsmiljøer, oppgaver og verktøy for å
utvikle algebraisk tenkning på 5 – 7.trinn (Universitetet i Agder, u. å).
Studien er en kvalitativ casestudie hvor vi har valgt fire matematiske kunnskaper som er
identitetselementene til addisjon og multiplikasjon (IE), variabler, behovet for et
notasjonssystem og re-fokus av likhetstegnet. Disse målkunnskapene er grunnlaget for ALTA
kortspill. ALTA kortspill tar utgangspunkt i matematikkspill og oppbyggingen er inspirert av
designprinsipper fra teorien for didaktiske situasjoner (TDS) hvor vi bruker didaktisk
ingeniørvirksomhet (DI).
ALTA kortspill ble realisert i et 7.trinn med 15 elever fordelt på tre økter. I realiseringen
samlet vi data med feltnotater, video- og taleopptak og spillark. Dataen ble analysert gjennom
en teoretisk tematisk analyse ved hjelp av et analyseverktøy. Analyseverktøyet ble utviklet
med utgangspunkt i teori fra Kieran (2004), Blanton et al. (2015) og Russell et al. (2011) og
innebærer: fokus på strategier, variabler, notasjon med mening, re-fokus på likhetstegnet og
generalisert aritmetikk. Resultatene av analysen brukte vi til å undersøke hva slags algebraisk
aktivitet som kom til syne, samt hvilke momenter knyttet til realiseringen som var
hensiktsmessig for å tilrettelegge for algebraisk aktivitet. Vi så tegn til algebraisk aktivitet i
alle kategoriene fra analyseskjemaet, og momenter som spill, sosial organisering og
meningsfull kontekst er hensiktsmessige i tilrettelegningen av algebraiske aktiviteter. | |