Master's theses in Teacher Education, level 5-10: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 209
-
"Jeg opplevde det så vanskelig at jeg etter hvert håpet eleven ikke kom": En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer med å tilpasse undervisningen til elever med fysiske funksjonsnedsettelser i den ordinære kroppsøvingsundervisningen.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Alle elever har rett på tilpasset opplæring uavhengig av forutsetninger. Elever med fysiske funksjonsnedsettelser har gjerne behov for tilrettelegging, og kroppsøvingsfaget har vist seg å være en spesielt ... -
Hvordan legger fysiske lærebøker i norsk til rette for arbeid med digital kompetanse?
(Master thesis, 2024)Digital kompetanse er det overordnede og gjennomgående temaet i denne masteroppgaven. Materialet i oppgaven består av 13 fysiske læremidler i norsk for mellomtrinnet, fra de to forlagene Cappelen Damm og Aschehoug. Alle ... -
Arbeid med kritisk literacy i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med masterprosjektet er å belyse hvordan et utvalg lærere utvikler sin forståelse av kritisk tilnærming til tekst i arbeid med læringsverktøyet Kritisk tekstarbeid i klasserommet – en læringsressurs for lærere, ... -
"Jeg opplevde det så vanskelig at jeg etter hvert håpet eleven ikke kom": En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer med å tilpasse undervisningen til elever med fysiske funksjonsnedsettelser i den ordinære kroppsøvingsundervisningen.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Alle elever har rett på tilpasset opplæring uavhengig av forutsetninger. Elever med fysiske funksjonsnedsettelser har gjerne behov for tilrettelegging, og kroppsøvingsfaget har vist seg å være en spesielt ... -
Skolebiblioteket - en undervurdert læringsarena i Kristiansandskolen?
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg sett på skolebibliotekets status i Kristiansand kommune. Rektorer og kommunene har ansvaret for å drive opplæring i grunnskolen, og har et ansvar for å tilrettelegge for læring hos elevene. Hva som ... -
Flerkulturell pedagogisk tilnærming i kroppsøvingsundervisningen
(Master thesis, 2024)Studien tar utgangspunkt i tidligere forskning som har vist at elever opplever krenkende praksiser i kroppsøvingsundervisningen, spesielt på grunn av fagets fokus på idrett og prestasjon. Dette har resultert i marginalisering ... -
En dans på roser, eller en torne i ryggen?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn og hensikt: Bakgrunnen og hensikten med studien er å undersøke og få en unik innsikt i hvilke utfordringer elever møter, da især de som utfordres med overvekt. Læreplanen i kroppsøving har gått gjennom ... -
En dans på roser, eller en torne i ryggen?
(Master thesis, 2024)Bakgrunn og hensikt: Bakgrunnen og hensikten med studien er å undersøke og få en unik innsikt i hvilke utfordringer elever møter, da især de som utfordres med overvekt. Læreplanen i kroppsøving har gått gjennom sentrale ... -
Kreativitet gjennom estetisk læringsprosess
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har til hensikt å svare på problemstillingen: “Hvordan kan man ta i bruk estetiske læreprosesser i litteraturundervisningen i norskfaget?” Litteratursamtalene har en stor egenverdi. Ved en praktisk-estetisk ... -
Ufrivillig skolefravær sett fra de foresattes perspektiv
(Master thesis, 2024)Undersøkelser viser at selv om de fleste elevene trives på skolen, øker stadig andelen elever som ikke trives- og som gruer seg til å dra på skolen (Bakken, 2019; Enstad & Bakken, 2022). Dette har ført til at skoler og PPT ... -
Hva opplever lærere er nødvendig for å kunne bruke digital teknologi til å styrke inkluderingen av elever med lærevansker?
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker læreres opplevelser knyttet til bruk av digital teknologi for å fremme inkluderende undervisning med bakgrunn i den vedvarende utfordringen med å inkludere elever med spesielle behov i ordinær ... -
Inkludering av elever med matematikkvansker.
(Master thesis, 2024)Studiens formål er å belyse læreres erfaringer omkring inkludering av elever med matematikkvansker i den ordinære undervisningen. For å gjennomføre denne studien er tre matematikklærere blitt intervjuet omkring deres ... -
Sosial kompetanse og inkludering av en elev med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven, skrevet i profesjonsrettet spesialpedagogikk på grunnskolelærerutdanningen, er en kvalitativ casestudie som belyser lærere og miljøarbeidere sitt arbeid i møte med en elev med autismespekterforstyrrelse ... -
Samarbeid i praksis: En kvalitativ studie om samarbeid mellom lærere og spesialpedagoger rundt tilpasset opplæring og spesialundervisning.
(Master thesis, 2024)Den norske skolen har gjennomgått store endringer de siste hundre årene, og er i dag preget av et mangfold av elever med ulike behov og forutsetninger (Säljö, 2020). For å møte og ivareta mangfoldet trengs en kompleks ... -
Programmering som verktøy i matematikkundervisning: En flercasestudie av tre læreres kunnskap om- og adaptasjon av programmering, på bakgrunn av TPACK-rammeverket
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven presenteres et kvalitativ studie av integreringen av programmering i matematikkundervisningen hos matematikklærere på ungdomstrinnet. Studiens hensikt er å undersøke læreres vektlegging av kunnskaper ... -
Matematisk modellering i eksamensoppgaver: En kvalitativ studie av eksamensoppgaver i matematikk for 10.trinn med hensyn til kjerneelementet modellering og anvendelser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven fokuserer på matematisk modellering i eksamensoppgaver på 10.trinn med hensyn til kjerneelementet modellering og anvendelser. Modellering og anvendelser er ett av seks kjerneelementer i matematikk som ... -
Flerspråklighet som ressurs i norskfaget
(Master thesis, 2024)Tittel: Flerspråklighet som ressurs i norskfaget – En kvalitativ undersøkelse med utprøving av undervisningsaktiviteter på mellomtrinnet og et utvalg læreres refleksjoner og erfaringer med flerspråklighet i norskfaget. ... -
Oppgavetyper i et tenkende klasserom: Et kvalitativt undervisningseksperiment om oppgavetyper i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2024)Nøkkelord: tenkende klasserom, engasjement, kognitive krav, problemløsing I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan oppgavetyper spiller inn for elevenes engasjement og læring i et tenkende klasserom. I læreplanen ... -
Læreres opplevde mestringstro knyttet til undervisning av modellering
(Master thesis, 2024)Modellering ble aktualisert i den norske læreplanen i 2020 gjennom kjerneelementet «modellering og anvendelser». I praksis og som lærervikar har jeg erfart at både lærere og elever opplever modellering som diffust og ... -
Matematikkspill som en Algebra Learning – Teaching Activity
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi undersøkt hvilke algebraiske aktiviteter som kommer til syne i realisering av en Algebra Learning-Teaching activities (ALTA) på 7.trinn, og hvilke momenter som var hensiktsmessige for å tilrettelegge ...